Publicat 04/11/2014 19:03

La CNMC multa amb 26 milions Telefónica per imposar compromisos de permanència que impedeixen la competència

Limiten "injustificadament" la capacitat dels clients de canviar d'operador

MADRID, 4 nov. (EUROPA PRESS) -

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha imposat a Telefónica Móviles una sanció de 25,78 milions d'euros per determinats compromisos de permanència, inclosos en els contractes per a petites i mitjanes empreses, que "limiten injustificadament la capacitat dels clients de canviar d'operador".

L'organisme regulador ha explicat que els compromisos de permanència inclosos en els 'Contratos Premium especial PYME', vigents des del 2006, estaven vinculats a descomptes sobre les tarifes i tenien una durada inicial de 12, 18 o 24 mesos.

En els contractes, la permanència es prorrogava automàticament i les penalitzacions eren "creixents", ja que es pagava una penalització més gran com més a prop s'estava de finalitzar el període de permanència. Alhora, la CNMC assenyala que per deixar sense efecte la permanència calia un preavís d'un mes.

Per a l'organisme presidit per José María Marín Quemada, aquesta pràctica continuada en el temps suposa una infracció de la Llei de Defensa de la Competència i del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE).

EFECTES RESTRICTIUS EN LA COMPETÈNCIA

La CNMC entén que els compromisos de permanència sancionats tenen "efectes restrictius a la competència", ja que limiten "desproporcionadament" la capacitat dels clients de Telefónica per canviar d'operador i, d'altra banda, incrementen "substancialment" els costos a què han d'incórrer els competidors per guanyar clients a costa de Telefónica Móviles.

De la mateixa manera, en la seva resolució, la CNMC entén que els compromisos lligats a aquests contractes suposen que la resta d'operadors "deixen d'estar en igualtat de condicions" per competir per aquests clients, per la qual cosa s'estaria "excloent" altres companyies, com els Operadors Mòbils Virtuals (OMVs), del segment empresarial al mercat minorista de serveis mòbils.

La CNMC explica que les condicions de permanència sancionades afectaven clients de Telefónica Móviles que, en el seu conjunt, van representar més del 70% dels ingressos de l'entitat l'any 2012 en el segment PIME. En aquest sector, Telefónica Móviles manté una quota de mercat "més i més estable" respecte al sector residencial que la resta dels seus competidors i aquest pes a més augmenta en funció de la mida de l'empresa.

TELEFÒNICA POT RECÓRRER A L'AUDIÈNCIA NACIONAL

Per fixar la sanció, la CNMC ha atès a la dimensió del mercat afectat, la quota de mercat de l'empresa responsable, l'abast i la durada de la infracció, els efectes sobre els consumidors i altres operadors i els beneficis il·lícits obtinguts.

Contra aquesta resolució, que no permet cap recurs per via administrativa, es pot interposar, tot i això, un recurs contenciós administratiu a l'Audiència Nacional, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la notificació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés