Publicat 31/5/2019 14:51:23CET

Diversos experts en automoció diuen que el futur passarà per la col·laboració i l'afegiment de serveis

XXXV reunió del Cercle d'Economia a Barcelona
David Zorrakino - Europa Press

Defensen que la indústria ha d'entendre que els seus productes formen part d'un ecosistema més ampli

SITGES (BARCELONA), 31 maig (EUROPA PRESS) -

Diversos experts en automoció han coincidit aquest divendres en què el futur de la indústria, i especialment del sector de l'automòbil, passarà per la col·laboració i l'afegiment de serveis de tercers i per entendre que els seus productes formen part d'un ecosistema més ampli en el qual han de trobar cabuda.

Aquesta ha estat la principal conclusió del col·loqui 'Plataformes digitals i el repte de la intermediació en la indústria. Experiència', que ha reunit aquest divendres en el marc de la segona jornada de la XXXV reunió del Cercle d'Economia el Digital Officer de Seat, Fabian Simmer; el conseller delegat de Grupo Cementos Molins, Julio Rodríguez, i el responsable global d'Automoció a KPMG, Dieter Becker.

"Els canvis de comportament en els compradors estan portant a un afegiment de serveis i això la indústria només ho pot obtenir a través de la col·laboració. Cal afegir més sota una estructura col·laborativa més enllà de l'estructura molecular de l'empresa de tota la vida", ha conclòs el president d'Eurecat, Xavier Torra, que ha moderat la taula rodona.

"JA NO ETS EL PRODUCTE"

Per Becker, un dels exercicis que ha de fer la indústria amb l'arribada de la digitalització és entendre que existeix un ecosistema superior a l'empresa i per tant assumir que ja no són el producte: "El teu producte forma part d'un ecosistema, has de col·laborar".

Una idea que també ha desenvolupat Simmer durant la seva intervenció, en la qual ha desgranat la transformació que està adoptant Seat per pujar al carro de la digitalització i els canvis d'hàbits en la mobilitat, sobretot a les grans ciutats, en què la majoria dels viatges són menors de cinc quilòmetres i amb una mitjana d'1,2 persones, ha apuntat.

"El producte juga un paper en aquest món, el que cal buscar és on aquest producte és una part d'aquest ecosistema, on el pots connectar: has de trobar diferents punts de connexió d'un producte dins d'un mateix ecosistema", ha raonat, en la reunió del Cercle, patrocinada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), Caixabank i KPMG.

Ha recordat que Seat s'ha centrat, dins dels quatre pilars de l'automatització de l'automòbil, que ha definit sota les sigles Case --Connectivitat, Autònom, Serveis de mobilitat i Electrificació--, en el primer i el tercer, i que ja s'ha obert a tercers en matèria de sistemes de navegació i reconeixements de veu encara que això signifiqui tenir menys ingressos.

FORMAR PART DE LA PLATAFORMA

Becker ha assenyalat que la digitalització ha desplaçat la rendibilitat de les companyies com a única manera de mesurar, i ha introduït el concepte de 'competició', que conjumina cooperació i competició, i també ha elogiat l'estratègia de Seat per estar al costat de Google i Apple en alguns dels seus serveis.

"Les empreses de tecnologia saben que estan dirigides per un negoci de plataforma, necessitem, d'una banda, una producció basada en la qualitat. Si produeixes ciment i vols sensors, has de fer una promesa: això no fallarà mai més", ha afegit.

Per la seva banda, el conseller delegat de Cementos Molins ha detallat els impactes de la digitalització en la seva indústria, que s'han centrat en el procés de fabricació i distribució, i menys en la relació amb el client.

Rodríguez també ha sostingut que la seva preocupació més gran en el present és no malgastar els seus recursos en les múltiples oportunitats tecnològiques que van apareixent.