Publicat 01/10/2015 15:46

La directora de la Real Acadèmia de la Història afirma que "l'assumpte de Catalunya és un fracàs"

Sobre les classes al Rei: "M'ho vaig passar molt bé, perquè un també aprèn dels alumnes que plantegen coses"

MADRID, 1 oct. (EUROPA PRESS) -

La directora de la Real Acadèmia de la Història (RAH), Carmen Iglesias, ha assegurat aquest dijous que, des de la seva perspectiva historiadora, el que està passant a Catalunya és "un fracàs perquè es torna a la idea de tribus".

"Aquest procés de caos té un caràcter excloent, com d'ells i nosaltres, i una tendència totalitària que tenen tots els nacionalismes i que es reflecteix en el llenguatge, ja que s'està privant els ciutadans d'una llengua comuna", ha lamentat Iglesias.

Durant una trobada amb la premsa per la concessió del Premi Antonio Sancha 2015, que atorga l'Associació d'Editors de Madrid, l'acadèmica de la llengua ha assegurat que en tot aquest procés hi ha "una tergiversació de la història" d'una de les parts implicades.

"Quan s'entra ja en els deliris de l'origen de Colom, Cervantes o Santa Teresa són uns trets gairebé patètics o còmics", ha asseverat.

"Ja fa molts anys s'expliquen fets que no eren així i s'ha dit per activa i per passiva des de fora, perquè des de dins han tingut historiadors orgànics", ha afegit.

"Com a historiadora és un fracàs, és tornar a la idea de tribus, d'allò nostre és el millor. Quan es diferencia l'un de l'altre estem en un problema greu", ha dit.

LA CULTURA, GRATIS

Alhora, preguntada per l'actual situació de la cultura, ha lamentat que "s'hagi convertit en una cosa que no té valor, com un adorn, fet que suposa també que mai no es pagui i sigui sempre gratis".

"M'irrita que es vegi així la cultura, venim d'un país que no és calvinista, sinó catòlic, on els diners estan mal vistos", ha ironitzat.

Segons la seva opinió, la diferència amb altres països que sí que tenen més bona consideració per a la cultura radica en l'educació: "A França, per exemple, tots al metro van llegint. Aquí això no hi és i l'educació actual no ho ha millorat, perquè sí que hi ha una millora en extensió per a tots, però empitjora la profunditat dels continguts".

COM SI LI TOQUÉS LA LOTERIA

Preguntada per les seves múltiples activitats, Iglesias ha confessat que es quedaria amb la investigació, perquè "suposa lectura, crear un projecte i implicar altres persones".

A més de reconèixer que sense lectura no hauria "sobreviscut", ha posat aquest premi al mateix nivell que el Premi Internacional Montesquieu que va rebre el 1985.

Professora d'Història i Ciències Socials del Rei Felip VI des del 1988 fins al final dels seus estudis universitaris, ha assenyalat que aquestes classes a l'actual monarca espanyol van ser com si li "toqués la loteria".

"Vaig començar quan ell tenia 20 anys i alguna cosa ja tenia inculcada, és clar. Vaig contribuir en la mesura del possible i m'ho vaig passar molt bé, perquè un també aprèn dels alumnes que plantegen coses", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés