"Lo del PSC des del meu punt de vista no té nom", lamenta
MADRID, 13 set. (EUROPA PRESS) -
L'exministre de Defensa i expresident del Congrés José Bono ha considerat aquest divendres que Catalunya està "a les portes de la independència" i, després de deixar clar que això li provoca una enorme tristesa, ha remarcat que el PSC té "gran part de culpa" pels anys que va governar al costat d'ERC.
"Lo del PSC des del meu punt de vista no té nom", ha dit en declaracions a Cuatro recollides per Europa Press. Per a l'exministre, quan a Catalunya governava CiU "no es dedicava a la independència" i la "culpa" dels socialistes catalans està a haver-se coalitzat amb republicans per governar el 2003 i 2007, tot i que CiU ha estat el partit més votat.
En aquest context, Bono creu que no cal estranyar-se que "aquest sentiment d'independència hi hagi crescut", fins al punt que la cadena humana independentista convocada el passat 11 de setembre ha estat un "gran èxit" per als seus organitzadors.
I és que, segons la seva opinió, l'"invent generalitzat de l'independentisme" és un fenomen dels últims anys, perquè quan ell era ministre de Defensa (entre 2004 i 2006) l'Estatut llavors en procés de redacció era la prioritat "número 24" per als catalans i només un 0,4% estava interessat en la "festa identitària" del llavors 'president' socialista Pasqual Maragall.
Segons l'opinió de Bono, els últims anys s'ha presentat a Espanya "com la madrastra" i ha calat la idea que "els mals de Catalunya procedeixen que Espanya li roba", de manera que hi ha gent "de molt bona voluntat" que creu que l'atur i els problemes socials es resoldrien des de la independència. "Fins i tot des de l'esquerra, cosa cridanera", ha postil·lat.
Ha assegurat que des de l'esquerra "no es pot defensar cap plantejament independentista" ni tampoc "nacionalista", perquè és "insolidari", i troba a faltar que es defensi aquest argument: que "la cosa més solidari, la cosa més moderna, és la unitat" i el més "trabucaire, antic i contrari a la solidaritat" és "exacerbar els plantejaments identitaris".
Amb aquest final, demana als partits polítics que diguin "clarament el que pensen" i no estiguin només a guanyar les eleccions i que defensin que la unitat d'Espanya "no és una cosa franquista ni fatxa, sinó que és important per garantir la igualtat dels espanyols".
Però malgrat l'"èxit" de la cadena independentista i davant de la reclamació de la Generalitat de fer una consulta, Bono avisa que cal respectar la Constitució: "En un Estat de Dret l'únic digne de ser respectat és l'imperi de la llei, no els sentiments dels uns i dels altres o quants hi ha aquí o allà".
"A VEURE SI EN COMPTES DE 17 PROBLEMES TENIM DOS"
L'exministre és favorable a una reforma de la Constitució, però perquè creu que l'Estat autonòmic està patint les conseqüències del "disbarat" que ha estat el "cafè per a tots" i fer-ho amb "grandesa patriòtica. "Cal modificar la Constitució i dels 17 problemes que tenim, a veure si tenim 2 i som capaços de resoldre'ls", ha estimat.
Bono creu que s'estan complint els seus pronòstics de fa uns anys, quan ell avisava que Catalunya estava caminant cap a la independència i el titllaven de "nacionalista espanyol embogit", i ha fet una nova predicció: "Avui és Catalunya, demà serà el País Basc. Avui em diuen que exagero, dins d'uns anys veurem".