La trama s'estenia fins a Alemanya i buscava compensar econòmicament les famílies dels terroristes captats com a combatents
MADRID, 19 des. (EUROPA PRESS) -
Agents del Servei Informació de la Guàrdia Civil i de la Policia alemanya han desmantellat una xarxa de finançament lligada al grup terrorista Al-Qaeda arran de la investigació que va destapar el passat 22 d'abril una trama empresarial que feia servir una empresa de reciclatge establerta a El Espinar (Segòvia).
Segons la investigació, el propietari d'aquesta empresa a Segòvia va captar dos ciutadans residents a Espanya per a les seves activitats il·legals. Tots ells van ser detinguts gràcies, en aquest cas, a la col·laboració de les autoritats d'Egipte.
Com a conseqüència d'aquest operatiu, el passat 12 de desembre agents del Servei d'Informació es van desplaçar Alemanya en el desenvolupament d'una operació policial ordenada a través d'una comissió pel Jutjat Central d'Instrucció número 5 i coordinat per la Fiscalia de l'Audiència Nacional.
Sobre la base d'aquestes diligències, es van escorcollar diverses empreses i domicilis de les localitats alemanyes d'Hamburg i Brandenburg per la seva suposada implicació en una trama destinada a proporcionar recursos financers a grups terroristes de l'òrbita d'Al-Qaeda, segons ha informat aquest dimarts la Guàrdia Civil en un comunicat.
ESTRUCTURA SOCIETÀRIA A ESPANYA
Les perquisicions van posar en relleu la utilització d'una plataforma societària establerta a Espanya, administrada per dos socis, que comerciaven amb material informàtic reciclat, sense deixar rastre de la seva presència en els registres públics nacionals ni internacionals.
Tots els recursos obtinguts amb aquesta activitat empresarial, d'acord amb les perquisicions practicades, anaven directament lligats al finançament d'activitats d'una facció terrorista vinculada a Al-Qaeda, tenint la persona detinguda a Espanya un rol rellevant en la provisió de fons per a finalitats vinculades al terrorisme.
Els escorcolls realitzats ara a Alemanya han permès confiscar abundant documentació relacionada amb l'activitat econòmica de les empreses involucrades, així com material informàtic divers, que ja estan sent analitzats. L'examen preliminar d'aquest material probatori ha permès els agents responsables de la investigació confirmar les línies d'investigació sobre les quals se sustenta aquesta operació internacional contra el finançament del terrorisme.
La part de la trama ara investigada està implantada a les ciutats alemanyes d'Hamburg i Brandenburg, on s'han desplaçat diversos especialistes en finançament del terrorisme del Servei d'Informació, per cooperar amb els seus companys de la BKA en els escorcolls i preses de declaracions demandades pel magistrat del Jutjat Central d'Instrucció número 5.
COMPENSAR LES FAMÍLIES DE TERRORISTES
Part dels beneficis obtinguts per l'activitat de les empreses de la xarxa investigada era presumptament destinada al finançament de grups terroristes vinculats a Al-Qaeda, així com per compensar econòmicament les famílies d'aquells individus captats per la xarxa que es van enrolar com a combatents en els esmentats grups terroristes.
"La transnacionalitat de les xarxes de suport logístic i de finançament de les organitzacions terroristes gihadistes", assegura la Guàrdia Civil, "fa que la cooperació internacional entre serveis antiterroristes resulti imprescindible per a la detecció de moviments i operatives financeres sospitoses, que poguessin servir per finançar l'activitat d'organitzacions terroristes".
Des de l'elevació al nivell 4 d'Alerta Antiterrorista el passat 26 de juny del 2015, la Guàrdia Civil ha potenciat totes les investigacions relacionades amb aquest tipus d'estructures de propaganda, captació i finançament, amb especial atenció en aquelles que per la seva complexitat i per l'existència de connexions amb altres països, poguessin ser utilitzades per persones enquadrades en grups terroristes amb implantació tant al nostre país, com en l'exterior.