Publicat 07/05/2015 14:29

Denuncien Bellvitge per la mort d'un pacient operat "massa tard"

Hospital de Bellvitge
EUROPA PRESS

Una infermera alerta de la falta de personal i del risc que això suposa per als pacients

BARCELONA, 7 maig (EUROPA PRESS) -

El Defensor del Pacient ha denunciat davant del Jutjat Penal a l'Hospital de Bellvitge de L'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) per la mort el gener d'un pacient amb una hèrnia abdominal a qui es va operar "massa tard", després d'haver estat 22 mesos en llista d'espera malgrat tenir una catalogació de preferent.

La denúncia, que també es dirigeix a la doctora del mort per "possible delicte d'homicidi imprudent", ha estat presentada aquest dijous en roda de premsa per la presidenta del Defensor del Pacient, Carmen Flores, el lletrat de l'entitat José Aznar i la filla del mort, Sonia López, entre d'altres representants d'associacions de pacients.

Segons han explicat, la família del mort va demanar moltes vegades a la direcció de Bellvitge que s'avancés la intervenció a causa de la gravetat de la malaltia, "però la resposta del centre va ser que no hi havia suficients quiròfans lliures" per fer-ho.

El pacient patia una eventració gegant --una hèrnia que apareix a la zona d'incisió d'una anterior intervenció quirúrgica a l'abdomen-- i va ser diagnosticat i incorporat a la llista d'espera preferent el gener del 2013.

"Aleshores l'hèrnia tenia la mida d'una pilota de ping-pong, però cada vegada s'anava fent més gran" fins al punt que va rebentar l'octubre de 2014, quan va ser intervingut d'urgència i se li va haver d'extirpar 3,5 metres d'intestí que se li havien necrosat.

La intervenció "va ser molt agressiva pel delicat estat" del pacient, que va ingressar en la Unitat de Cures Intensives (UCI) del centre, on va morir quatre mesos després.

La doctora del pacient i els responsables del Servei de Cirurgia General i Digestiva van no van fer cas a les supliques de la família per accelerar la intervenció, i van donar resposta a una reclamació interposada el maig del 2014 mig any després.

Segons ha explicat la filla, "els metges al·legaven que hi havia 17 pacients amb càncer de pàncrees que havien de ser intervinguts abans" que el pacient mort, malgrat que una intervenció preferent ha de fer-se abans de tres mesos.

Durant el periple d'espera, en què el pacient havia d'acudir diàriament al Centre d'Atenció Primària (CAP) a tractar-se la ulceració de l'hèrnia, la família va demanar una segona opinió en un centre privat de Barcelona: "Allà ens van dir que si no érem milionaris no podríem pagar el cost de la intervenció".

FALTA DE PERSONAL AL CENTRE

En la roda de premsa també ha participat la treballadora del Servei de Trasplantament Renal de Bellvitge Tuyes Ramon, que ha alertat de "la falta de personal al centre i de les precàries condicions, que acaben afectant els pacients", especialment en els torns de nit.

De fet, ha assegurat que durant un torn de guàrdia nocturn recent va ser l'única empleada del seu departament i va haver de cuidar de sis pacients, una ràtio per a la quan hi ha d'haver dues infermeres i una auxiliar: "La direcció s'ha negat a reforçar el personal i em vaig quedar sola més de dues hores amb pacients molt delicats, cosa inadmissible".

Ha assegurat que aquesta situació genera "estrès, por i ansietat, cosa que podria desencadenar en un error tràgic", i ha manifestat que aquesta situació es repeteix en el conjunt d'unitats de l'hospital.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés