Publicat 04/12/2019 16:40

Cs denuncia per "espionatge" Plataforma per la Llengua a l'Agncia de Protecció de Dades

Clase, escolares, colegio, alumnos, profesor.
JCCM - Archivo

Veu "senzillament inversemblant" que la Conselleria desconegués un estudi sobre l'ús del catal

BARCELONA, 4 des. (EUROPA PRESS) -

Cs ha presentat una denúncia davant l'Agncia Espanyola de Protecció de Dades contra Plataforma per la Llengua per "espionatge" en almenys 50 centres educatius als quals van assistir per fer un estudi sobre l'ús del catal dels alumnes als collegis.

En la denúncia, a la qual ha tingut accés Europa Press i que va ser registrada a l'Agncia dimarts passat, s'exposa que aquest espionatge s'hauria dut a terme sense el consentiment dels alumnes i dels seus pares perqu, segons els autors de l'estudi, "el mtode més adequat per aconseguir una observació més fidedigna és l'observació d'incgnit".

L'estudi explicava que els centres educatius tampoc havien estat informats de "tota la realitat" de l'activitat en la qual un observador de la plataforma al costat d'un professor feien interactuar grups de 15 alumnes --de tres en tres--.

"Els responsables dels centres educatius coneixien que els alumnes la custdia dels quals tenen legalment encarregada es veurien observats per tercers aliens a l'mbit educatiu", exposen a la denúncia dels taronges, que recorden que els centres estan subjectes a la llei de protecció de dades i garantia dels drets digitals.

L'observador es dirigia al professor en angls amb detalls de l'activitat que transmetia als alumnes i la denúncia de Cs sosté que "és raonable inferir que els participants en l'activitat empressin per a comunicar-se els seus noms personals".

De tot aix, dedueixen una "clara infracció de confidencialitat de les dades personals dels alumnes perqu els noms haurien estat indegudament posats a l'abast de tercers no autoritzats com són els membres de Plataforma per la Llengua".

"Ats que l'activitat d'espionatge es va dur a terme durant l'horari en el qual habitualment l'activitat educativa dels centres i amb la presncia i responsabilitat de personal acadmic docent, tant els mxims responsables dels centres com el Departament d'Educació no poden obviar que el tractament de les dades dels alumnes no estava emparat per l'exercici de la funció educativa", sosté.

CONEIXEMENT DE LA CONSELLERIA

Cs recorda en la denúncia que va preguntar per aquest estudi a la Conselleria d'Economia i que el Departament els va contestar que "no es disposa d'informació en relació amb l'estudi sociolingüístic a les escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya" dut a terme per la plataforma.

Recull la normativa a la qual han de sotmetre's els centres per les quals si reben sollicituds d'informació estadística, peticions de respostes a enquestes o qüestionaris per part de centres de recerca, organismes privats o persones individuals han de valorar-ne la "rellevncia i oportunitat", si es té en compte la política del Departament en matria d'Estadística.

"En cas de dubte, valorar-lo conjuntament amb els responsables dels Serveis Territorials que es poden posar en contacte amb el Gabinet Tcnic si necessiten algun aclariment", diu la norma de la Conselleria.

Per tot aix, conclouen que és "senzillament inversemblant" l'afirmació del Departament de qu no disposen de cap informació sobre aquest suposat estudi.

"Costa imaginar que cap dels 50 centres en els quals es va dur a terme aquest espionatge consideressin seguir la instrucció del propi Departament", afirmen.

PROPOSTA DE RESOLUCIÓ

D'altra banda, Cs ha portat aquest dimecres a la comissió d'Assumptes Institucionals del Parlament una resolució que demanava al Govern que retirés "les discrecionals i quantioses" subvencions que atorga a Plataforma per la Llengua, que ha estat rebutjada malgrat haver recaptat el suport del PP, l'abstenció del PSC i els vots en contra de JxCat, ERC, CatECP i la CUP.

Segons la diputada de Cs Sonia Sierra, Plataforma per la Llengua rep anualment 620.000 euros sense concurrncia pública que es destinen a "assenyalar les persones segons la llengua en la qual parlen", i ha criticat així l'estudi que van dur a terme en centres educatius per analitzar el nivell de catal dels nens.

"Van espiar professors i alumnes per veure en quina llengua parlaven, i per fer-ho van enganyar professors i centres educatius. I van vendre l'informe com un estudi sociolingüístic que se salta codis tics i deontolgics", ha lamentat Sierra, que creu que amb aix es va vulnerar la privacitat dels alumnes.

Des del PP, la diputada Esperanza García ha compartit la proposta de resolució de Cs i ha acusat Plataforma per la Llengua de "coaccionar alumnes a les escoles".

El diputat del PSC Ferran Pedret ha compartit amb Cs la crítica en relació amb aquest estudi, per ha demanat que no es faci servir la llengua "com una eina de confrontació política", i tot i que no est d'acord amb retirar totes les subvencions a Plataforma per la Llengua, sí que creu que podrien revisar-se en funció de diversos criteris.

Les diputades Núria Picas (ERC) i Glria Freixa (JxCat) han sortit en defensa de Plataforma per la Llengua i de la feina que duen a terme per promoure el catal i com a eina de cohesió social, i han acusat a Cs d'assenyalar-la per motius ideolgics.

Per a la diputada de CatECP Concepción Abellán, la resolució de Cs busca "polaritzar i seguir amb la seva línia de confrontació", després d'assegurar que el seu contingut és un intent més d'atacar el catal.

El diputat de la CUP Carles Riera ha esmentat el fet que el catal rebi, "com a mínim, el mateix suport públic i polític que la llengua espanyola a l'Estat, o que el francs a la República francesa", cosa que veu molt lluny de la realitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés