BARCELONA, 27 nov. (EUROPA PRESS) -
La candidatura de Cs a les eleccions del 21 de desembre encapçalada per Inés Arrimadas aposta al seu programa pel restabliment de l'autonomia catalana després de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució, per "desmuntar" les Estructures d'Estat del Govern destituït i per reformar la Constitució.
"Restaurarem l'autonomia de Catalunya i treballarem per recuperar la convivència i unir tots els catalans. Les institucions catalanes han de representar i treballar per a tots els catalans i no només per al separatisme", expliquen al programa, recollit per Europa Press.
El document especifica que Catalunya tornarà a participar "en tots els òrgans de cooperació de l'Estat amb les comunitats, començant per la conferència de presidents", a l'última convocatòria dels quals no va assistir el president destituït, Carles Puigdemont; i també en les trobades que abordin la reforma del Model de Finançament que aspiren a liderar des de Catalunya si Arrimadas governa la Generalitat.
Proposen impulsar la reforma de la Constitució, encara que no especifiquen com, amb la voluntat de defensar el llegat de la "etapa de més benestar i prosperitat de la història del nostre país a nivell polític, social i econòmic".
"DESMUNTAR" ESTRUCTURES D'ESTAT
Aposten per "desmuntar" les estructures d'Estat i "les apradetes de l'independentisme" i es comprometen a destinar els recursos a finançar serveis públics.
En aquest sentit, es comprometen a realitzar una auditoria independent de la despesa pública per incrementar la seva eficiència i estalviar en despesa supèrflua, identificant les duplicitats administratives, suprimint organismes i entitats innecessàries, "especialment aquelles que només es van crear per sostenir i promulgar la causa independentista".
"Garantirem que l'Agència Tribuatria Catalana estigui al servei de tots els catalans, no només de la causa independentista" davant dels quals l'han volgut convertir en una agència pròpia, afegeixen, i prometen millorar la coordinació amb l'agència estatal.
"SUPRIMIR" EL DIPLOCAT
El document especifica la voluntat de Cs de "suprimir el Diplocat, el lobby amb el qual els partits independentistes s'han dedicat a vendre separació i ruptura a l'exterior".
La formació taronja sosté que el Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya (Diplocat) ha estat una de les principals eines de "propaganda separatista", i subratlla que el Govern català ha reservat per a l'òrgan 2 milions d'euros en una tasca que titllen de difusió de mentides.
La candidatura d'Arrimadas també aborda la funció dels mitjans de comunicació públics i proposen acabar amb la publicitat institucional repartida a dit per finançar mitjans afins a la causa independentista"; una despesa que asseguren que aquest any ha ascendit a 30 milions d'euros.
Plantegen garantir una gestió eficient dels recursos de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, recorden que Tv3 "és la televisió autonòmica amb més pressupost" i proposen assegurar la neutralitat, la pluralitat i el respecte en aquests mitjans, així com acabar amb la politització que veuen en programes dirigits a menors.
"TANCAR" EL CAC
"Tancarem el Consell Audiovisual de Catalunya que fins avui s'ha comportat com un òrgan polític a l'espai de comunicació català davant dels mitjans que no combreguen amb el nacionalisme, l'independentisme", adverteixen.
Una de les idees que es repeteixen en aquest programa respecte als anteriors de Cs és la seva aposta per l'escola trilingüe --davant del model d'immersió lingüística--, acabar amb els barracons i la proposta que van portar sense èxit al Parlament que tots els estudiants catalans tinguin llibres de text gratis "per estalviar a les famílies més de 200 euros" anuals.
Inclouen en el seu programa l'impuls del Corredor del Mediterrani, assumir les competències que té la Generalitat en Rodalies i exigir el finançament progressiu de les actuals concessions d'autopistes de peatge per igualar tots els espanyols en l'accés al transport per carretera.
PLA PER A LA TORNADA D'EMPRESES
La formació defensa fer un "pla de xoc per a la tornada de les empreses" que s'han marxat de Catalunya després de l'1-O, en el qual inclouen reformes fiscals per incentivar que tornin les empreses, com baixar el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) a la classe mitjana treballadora i reduir l'Impost de Transmissions Patrimonials de l'habitatge.
També planteja un "gir de 180 graus en les prioritats de la Generalitat" en qüestions socials, com basar el model de l'habitatge en el lloguer, reduir l'atur de llarga durada a la meitat, recuperar la imatge de Catalunya com a destinació turística de referència i en sanitat pretén reduir el temps mitjà d'espera per a una visita a l'especialista en un 20%.
DESPOLITITZAR ELS MOSSOS
Aposta per despolititzar els comandaments directius dels Mossos d'Esquadra per garantir que sigui "una policia lleial a les institucions i al servei de tots els catalans", i diu que redactaran una nova llei electoral que augmenti la proporcionalitat del vot.
A més, proposa una reforma de l'Estatut per suprimir els aforaments del President de la Generalitat, els membres del Govern i els diputats del Parlament, assegura que els alts càrrecs que siguin encausats per casos de corrupció seran destituïts automàticament, i que realitzaran una "contractació pública lliure de 3%", basada en la transparència i la competència.