BARCELONA 28 juny (EUROPA PRESS) -
El coordinador nacional d'ICV, Joan Herrera, ha criticat aquest divendres que l'objectiu de dèficit de l'1,3% per al conjunt de les autonomies adoptat aquest dijous en el Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF) aboca les comunitats autònomes "a un escenari de col·lapse".
En roda de premsa, ha censurat "l'abús continu" per part de l'Estat a l'hora de distribuir l'objectiu de dèficit, i ha remarcat que les comunitats autònomes són les que presten la gran majoria de serveis als ciutadans.
Herrera ha qüestionat que CiU protesti per aquests objectius de dèficit "quan ha contribuït a construir els barrots de la gàbia" al donar suport a la llei d'estabilitat, i ha criticat que la federació parli molt, segons ha dit, 'de broquet', però no es planti.
El dirigent ecosocialista ha criticat que aquest repartiment injust del dèficit se sumi a la incapacitat que, segons la seva opinió, ha demostrat la Generalitat i el Govern espanyol per combatre a Europa les polítiques d'austeritat i fomentar la reactivació econòmica.
En aquest sentit, s'ha referit als resultats del Consell d'Europa d'aquest divendres per combatre l'atur juvenil, i del qual ha sorgit un acord perquè Espanya rebi 1.900 milions d'euros per fer davant de la taxa del 56,4% d'atur juvenil.
Per a Herrera, aquests resultats són escassos i demostren "el fracàs absolut" de l'acord entre PP i PSOE --al qual també es van sumar CiU i PNB-- amb vista a aconseguir polítiques de reactivació econòmica durant la trobada de lideris europeus.
"Els diners que es destinarà a combatre l'atur juvenil és ridícul si ho comparem amb les xifres que es destinen a rescatar la banca", ha esgrimit el colíder d'ICV, que ha titllat de vergonya que aquestes mínimes polítiques d'estímul es combinin amb l'enduriment de les polítiques d'austeritat.
BALANCES FISCALS
Preguntat sobre el fet que el Govern espanyol estigui calculant les balances fiscals de Catalunya, Herrera ha donat la benvinguda a l'anunci, i ha reclamat que es facin amb rigor i seguint tots els mecanismes de càlcul.
El coordinador nacional d'ICV ha avalat la proposta del conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, que es calculin des d'un òrgan independent, però ha reclamat que la Generalitat segueixi també aquest mecanisme.
"Si volem tenir autoritat, fem-ho també nosaltres des d'un òrgan independent", ha apostat Herrera, que, malgrat subratllar que Catalunya pateix dèficit fiscal, ha demanat a l'executiu català que introdueixi en les seves balances tots els mètodes de càlcul i no sol dos.