Publicat 05/12/2021 11:41

El consum creixer un 5,7% al 2022 i un 3,6% al 2023, segons CaixaBank Research

CaixaBank Research
CAIXABANK

L'estalvi acumulat per la pandmia va arribar als 46.600 milions, un 3,7% del PIB del 2019

BARCELONA, 5 des. (EUROPA PRESS) -

CaixaBank Research preveu que el consum creixer un 5,7% al 2022 i un 3,6% al 2023, després que aquest octubre les dades de consum se situessin un 13% per sobre del mateix mes del 2019.

Així s'extreu de l'Informe de Consum 2021 que ha elaborat el servei d'estudis de l'entitat, que basa les seves projeccions en qu no calgui aplicar restriccions a l'activitat i a la mobilitat com les registrades fins a la primavera passada.

L'estudi, amb l'ajuda de les dades anonimitzades de CaixaBank de més de deu milions de clients, posa el focus en la demanda embassada com un dels factors de fons més importants, i analitza tant la ja materialitzada com el recorregut que li queda, segons el perfil de cada consumidor.

Malgrat l'augment de preus de l'energia i els colls d'ampolla, l'estudi sosté que la demanda embassada, la recuperació del mercat laboral, les condicions financeres acomodaticies i els fons europeus "continuaran sustentant la recuperació del consum".

L'ESTALVI "S'EST DESFENT"

Els resultats apunten que l'estalvi forós durant la pandmia ha estat substancial i heterogeni, perqu la distribució de l'excés d'estalvi entre les rendes baixes, mitjanes i altes ha estat del 4%, 58% i 38%, respectivament, mentre que aquest estalvi embassat es concentra sobretot en les persones de més de 60 anys.

"L'estalvi acumulat ja s'est desfent al 2021", beneficiant especialment els sectors del turisme, l'oci i la restauració: les rendes baixes desfan el 100% del seu estalvi embassat, mentre que les mitjanes i altes ho fan un 67% i un 36%, respectivament.

En total, estima que l'estalvi acumulat per la pandmia va arribar als 46.600 milions d'euros, un 3,7% del PIB del 2019, que s'ha anat desfent a mesura que s'ha anat recuperant el consum.

L'informe també sosté que, a causa dels canvis en els patrons de consum, la inflació a la qual va fer front el consumidor mitj al 2020 va ser del 0,1%, i encara més alta per a les persones de més de 60 anys i de rendes baixes.

Recull a més que els consumidors generalment gasten més en la primera setmana de mes, sobretot en el cas de les rendes baixes i els joves, mentre que les persones de més de 60 anys i les rendes altes ho fan de manera més uniforme.

"DESPLOM" DEL CONSUM

L'estudi destaca que el "desplom" del consum durant la pandmia va ser molt més greu que durant la crisi financera i de deute sobir del 2008-2014.

"Aix es deu en gran part al fet que els factors que van deprimir el consum en un i l'altre període recessiu són molt diferents", assenyala l'informe.

Fa una dcada, els determinants van ser la caiguda de la renda bruta disponible i, en menor mesura, l'augment de la incertesa associada per la situació econmica, mentre que al 2020 van ser les restriccions d'activitat i mobilitat.

El cessament de les restriccions en el segon trimestre d'aquell any "va preparar el terreny" per a la recuperació del consum, especialment en els sectors més afectats: oci, restauració i turisme.

Més tard, aquesta recuperació ha tingut suport per l'activació de la demanda embassada que es va acumular durant els mesos més durs de la pandmia i per la millora del mercat laboral i de la confiana del consumidor, "elements que continuaran impulsant el consum al 2022 i al 2023".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés