Publicat 24/01/2021 12:56

Consum i CCAA reconeixen el dret a mantenir condicions dels comptes bancaris contractats sense comissions

MADRID, 24 gen. (EUROPA PRESS) -

El Ministeri de Consum i les comunitats autnomes han acordat un criteri únic per considerar injustificat que una entitat bancria modifiqui les condicions d'un contracte de manera unilateral amb la finalitat de cobrar comissions si l'oferta comercial incloa les expressions "sense despeses" o "zero comissions", segons ha informat el Ministeri.

A partir d'ara, totes les autoritats de Consum tindran en compte aquest criteri consensuat quan hagin de resoldre reclamacions o posar expedients sancionadors.

Consum i comunitats autnomes han constatat que, determinades vegades, les entitats financeres ofereixen comptes corrents i d'estalvi sense despeses de manteniment. La condició sol ser que l'usuari compleixi alguns requisits relacionats amb un saldo mínim o amb domiciliacions de rebuts. Els bancs publiciten aquests productes com 'lliures de comissions'.

En els últims temps, segons ha assenyalat el Ministeri, els usuaris que gaudien d'aquestes condicions han rebut comunicacions d'algunes entitats en qu notifiquen modificacions del contracte amb nous requisits als que havien acordat inicialment.

D'acord amb la normativa i la jurisprudncia, les autoritats de Consum entenen que, perqu la modificació unilateral de les condicions sigui possible, el contracte ha de recollir aquesta possibilitat. A més d'aix, l'entitat ha de justificar una "raó vlida" per poder fer canvis en el contracte, un concepte jurídic indeterminat que s'interpreta de manera restrictiva a favor del consumidor.

Finalment, l'entitat ha hagut d'informar a l'usuari en el termini més breu possible. Si aquestes tres condicions es donessin, el client té el dret a cancellar el contracte de manera immediata i sense cap penalització.

El Ministeri ha recordat que el consumidor sempre pot sollicitar el contingut d'una oferta comercial, tot i que no figuri expressament en el seu contracte. A més, l'entitat no podr incloure clusules que impedeixin exigir el compliment de l'oferta. Per tant, es considera abusiva qualsevol clusula que suposi la renúncia o limitació de l'exercici de drets dels consumidors.

Amb tot aix, el ministeri i les CCAA entenen que, si existeix una modificació contractual contrria a l'oferta comercial "sense despeses" o "zero comissions", el client pot exigir el compliment del contingut íntegre de l'oferta i l'entitat no li pot exigir noves condicions per gaudir d'un compte sense despeses de manteniment.

El consens s'ha aconseguit en la Conferncia Sectorial de Consum pel Procediment de la 8a Conferncia, un sistema pel qual el ministeri i les CCAA acorden interpretacions uniformes de la normativa per a totes les administracions.

En aquest cas, el procediment s'ha iniciat a petició de la comunitat autnoma de Galícia, que ha demanat a la Direcció general de Consum la interpretació de la normativa. La resta de comunitats autnomes poden fer observacions. Si cap mostra la seva disconformitat, la interpretació passa a ser definitiva i assumida per consens.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés