MADRID 2 nov. (EUROPA PRESS) -
El magistrat Segundo Menéndez Pérez, membre de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem, ha estat triat aquest dijous nou president de la Junta Electoral Central (JEC), una vegada que han pres possessió dels seus càrrecs els tretze membres del màxim organisme arbitral.
La JEC, la primera missió de la qual serà supervisar les eleccions catalanes del 21 de desembre, està formada per vuit magistrats del Tribunal Suprem triats per sorteig més cinc catedràtics seleccionats al Congrés.
La seva renovació estava pendent des de principis del 2016, ja que ha de realitzar-se cada legislatura en els 90 dies següents a la sessió constitutiva del Congrés.
En la passada legislatura, que amb prou feines va durar cinc mesos, els grups parlamentaris no van complir amb la seva obligació legal de renovar els cinc vocals que correspon triar el Congrés. En l'actual, ha costat més d'un any que PP, PSOE, Units Podem i Ciutadans hagin pactat els noms.
PRIMERA REUNIÓ
Els tretze nous membres de l'organisme arbitral, el nomenament del qual es va publicar aquest dimarts en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), han celebrat aquest dijous la seva primera reunió, en la qual s'ha triat els seus nous president i vicepresident, tots dos del contingent de magistrats.
Juntament amb Segundo Menéndez de president s'ha triat com a vicepresident Eduardo Calvo Rojas, membre de Jutges per a la Democràcia i també magistrat de la Sala Tercera (contenciós-administratiu).
La resta de magistrats de la JEC són Ana María Ferrer, la jutge del 'cas Roldán' que va ser la primera dona que va entrar a la Sala Penal del Suprem; Luciano Varela, també de la Sala Segona, que va ser qui va instruir la causa contra Baltasar Garzón; Pilar Teso Gamella i Antonio Jesús Fonsdeca-Herrero, tots dos del contenciós administratiu; Luis Fernando de Castro Fernández, de la Sala Quarta (social): i Francisco Javier de Mendoza Fernández, magistrat de la Sala del Militar. Tots ells van ser seleccionats pel Consell General del Poder Judicial (CGPJ) el passat mes de setembre mitjançant un sorteig.
CATEDRÀTICS PACTATS PER PP, PSOE, PODEM I CS
Els altres cinc vocals són els catedràtics pactats per PP, PSOE, Units Podem i Ciutadans, que van ser examinats en la Comissió Consultiva de Nomenaments de la Cambra Baixa.
El PP va proposar dos catedràtics de la UNED: Carlos José Vidal Prado, de Dret Constitucional, i Lourdes Nieto López, de Ciències Polítiques; el PSOE, Ángela Figueruelo, catedràtica de Dret Constitucional de la Universitat de Salamanca; Units Podem, Inés Olaizola, catedràtica de Dret Penal de la Universitat de Navarra i experta en regeneració i finançament de partits; i Ciutadans, Andrés Betancor Rodríguez, catedràtic de Dret Administratiu de la Pompeu Fabra.
Com a secretari de la JEC exercirà Carlos Gutiérerez Vicén, que és el secretari general del Congrés i, com a tal, té un lloc nat en la Junta Electoral, encara que sense vot.
L'anterior Junta Electoral Central, que ha estat funcionant gairebé sis anys amb el magistrat Carlos Granados com a president, va celebrar dimarts passat la seva última reunió per deixar resolts els assumptes pendents.