Publicat 22/02/2018 11:30

El Congrés rebutja una iniciativa d'ERC per eliminar els títols nobiliaris

Joan Tardá al Congrés
EUROPA PRESS

PP, PSOE i Cs subratllen que no té "cap sentit" plantejar la seva supressió perquè els distingits no gaudeixen de "cap privilegi"

MADRID, 22 febr. (EUROPA PRESS) -

El ple del Congrés ha rebutjat aquest dijous una proposició no de llei d'ERC que instava el Govern central a eliminar els títols i distincions nobiliàries per considerar-les pròpies d'"etapes autoritàries" i per suposar "una anomalia democràtica de les moltes que estan cronificades en el Regne d'Espanya".

Així ho va posar de manifest el portaveu d'ERC, Joan Tardà, durant la defensa, dimarts passat, quan va assegurar que la seva existència és "incompatible" amb el precepte constitucional que afirma que tots els espanyols són iguals davant la llei.

No obstant això, el PP, el PSOE i Cs han rebutjat la seva proposta, en la qual ERC també emplaçava l'Executiu a no tornar a atorgar títols nobiliaris en el futur i a no reconèixer els existents en l'actualitat.

La proposició només ha recaptat el suport d'Units Podem i el PDeCAT.

Durant el debat, tant el PP i el PSOE com la formació taronja van recordar als independentistes catalans que els títols nobiliaris no suposen "cap privilegi" ni porten amb si cap contraprestació, sinó que només tenen caràcter "simbòlic i honorífic".

A més, els van recordar el títol de marquès que el rei emèrit va concedir en el seu moment a qui era president català, Josep Tarradellas.

Des del PP, Ángeles Esteller va emmarcar la iniciativa dels independentistes catalans en la seva voluntat de "desprestigiar" i "deslegitimar" les institucions i "destruir el que és i representa Espanya".

"I com els títols nobiliaris representen l'anomenada història comuna, volen eliminar-los", va postil·lar.

"POSIN-SE A TREBALLAR EN COSES SERIOSES"

En nom del PSOE, el diputat Pedro Muñoz va ironitzar sobre l'"interès" que aquest assumpte que ERC ha sotmès a debat suscita entre la ciutadania espanyola i que, al seu parer, no té "cap sentit".

A més, va animar els seus diputats a presentar una proposició de llei si de debò volen suprimir les distincions que injurien.

Del seu costat, la portaveu de Cultura de Cs, Marta Rivera, va preguntar als de Tardà "en quin món viuen" per plantejar aquesta iniciativa sense saber que els titulats no gaudeixen de privilegis.

Així mateix, els va acusar de portar aquest assumpte al Congrés per "una rebequeria esnob".

"Posi's a treballar en coses serioses i deixin de prendre el pèl a aquells que els paguen", els va deixar anar.

Per contra, tant Units Podem com el PDeCAT han donat suport a la proposta dels independentistes.

El representant d'EnComúPodem Marcelo Expósito va justificar el seu suport en el fet que no és de rebut mantenir uns títols que no són més que "un residu medievalista" en el si d'un Estat democràtic avançat com l'espanyol.

"L'edat moderna va vinculada a un Govern que aposta per valors liberals", va afegir, pro la seva part, el portaveu adjunt del PDeCAT, Jordi Xuclà.

Contingut patrocinat