MADRID 18 juny (EUROPA PRESS) -
El Ple del Congrés debatrà aquest dimarts si modifica la reforma laboral per introduir en el seu articulat l'acord que van arribar als agents socials el passat 23 de maig, i que preveu el manteniment dels convenis denunciats mentre se segueix negociant la seva renovació fins i tot després de finalitzat el període transitori de la ultraactivitat el pròxim 7 de juliol.
L'Esquerra Plural (IU-ICV-CHA) és la responsable d'aquesta iniciativa que, en forma de proposició no de llei, insta l'executiu a modificar la reforma laboral per incloure aquesta previsió i evitar els efectes negatius que, segons la seva opinió, es derivaran de la cancel·lació automàtica dels 1.500 convenis 'caducats' i no reeditats abans del 7 de juliol.
Segons recorda la coalició, de mantenir-se l'actual situació gairebé 2,8 milions de treballadors "deixaran d'estar sotmesos al conveni col·lectiu que els era d'aplicació", quedant així en un buit regulador que, en molts casos, només inclourà la protecció i drets recollits a l'Estatut dels Treballadors i el Salari Mínim Interprofessional.
INESTABILITAT I INSEGURETAT
"Les conseqüències d'aquesta situació serien, sens dubte, molt dures per als treballadors afectats, però a més comporten un grau important d'inestabilitat i inseguretat per a les pròpies empreses, a més de l'impacte negatiu que pogués tenir per al conjunt de l'economia, si el nombre d'empreses que s'acollissin a aquesta possibilitat fora important", adverteixen des d'IU-ICV.
De fet, asseguren que ni tan sols a la patronal li interessa aquesta situació i, per això, el passat 23 de maig CEOE i CEPIME van signar amb els sindicats UGT i CCOO un acord "expressant la seva preocupació per la situació que es pot crear" amb el final del període transitori previst en la reforma laboral i recomanant a les parts que encara estiguin negociant convenis que continuïn més enllà d'aquest termini màxim, mantenint mentrestant la vigència dels seus convenis.
En aquestes circumstàncies, els agents socials també recomanen a les parts negociadores que, en cas de mantenir-se els desacords, recorrin a mecanismes de mediació i arbitratge, proposta que IU-ICV-CHA recull en el seu text parlamentari, en què proposa a la Cambra Baixa instar al Govern que, abans del 7 de juliol, modifiqui la reforma laboral per "garantir que, una vegada finalitzada la vigència d'un conveni col·lectiu sense acord entre les parts, s'activin els procediments de mediació i arbitratges necessaris".
Aquest curs hauria de permetre substituir el contingut del conveni finalitzat per un altre que sigui "resultat de l'acord al qual s'arribi en els processos de mediació o del laude arbitral que en el seu cas pugui dictar-se".
Per facilitar aquesta possibilitat, la coalició d'esquerres reclama també ampliar el període transitori previst "fins que no es produeixin els canvis legals" reclamats amb aquesta proposició.