Publicat 13/01/2015 10:26

El Congrés debat aquest dimarts l'adaptació a la Llei de Transparència amb vistes al llançament del seu nou Portal

Pleno del Congreso de los Diputados, Hemiciclo
EUROPA PRESS

Planeja publicar tots els seus béns, cotxes oficials, convenis i contractes menors

MADRID, 13 gen. (EUROPA PRESS) -

El Congrés dels Diputats debatrà aquest dimarts la seva adaptació a la Llei de Transparència, que ja porta en vigor més d'un mes, i perfilarà els continguts que tindrà el nou Portal de Transparència que la Cambra preveu tenir llest aviat.

Serà la primera reunió del 2015 de la Junta de Portaveus del Congrés. En aquesta reunió analitzarà un document dels serveis jurídics sobre com aplicar aquesta norma a l'àmbit parlamentari i buscarà un acord respecte a la informació de caràcter administratiu que es planeja posar a disposició dels ciutadans a través de la pàgina web. Tot i això, la decisió final, una vegada sentida l'opinió de la Junta de Portaveus, haurà d'adoptar-la la Mesa del Congrés, previsiblement la pròxima setmana.

Segons consta a l'esborrany de propostes elaborat per la Secretaria General del Congrés i al qual ha tingut accés Europa Press, al règim econòmic i social dels diputats i als concursos que convoca el Congrés que ja es poden consultar a 'www.congreso.es', se sumaran ara algunes novetats amb informació econòmica, pressupostària i contractual.

Per exemple, es donaran a conèixer de manera detallada els Pressupostos de la Cambra i la seva execució pressupostària, tant del 2014 com del 2015 (actualment només es té accés a un informe sobre el compliment dels comptes del 2012 i 2013).

Respecte als contractes que adjudica el Congrés per a l'adquisició de diferents serveis a més dels plecs dels concursos i el valor de la licitació, que ja són públics, la intenció és informar de la planificació contractual general de la Cambra, dels convenis futurs i dels que ja estan en vigor, i oferir també una relació dels anomenats contractes menors (obres de menys de 50.000 euros o serveis per sota de 18.000 euros).

La proposta dels serveis jurídics inclou, alhora, la publicació dels béns immobles, mobles i dels drets de la Cambra, i destacar, dins d'aquests últims, el patrimoni històric-artístic, el bibliogràfic i documental i els elements de transport.

CONSULTES CIUTADANES

També es recolliran dades sobre els viatges dels diputats, conforme a l'acord tancat pels grups el mes de desembre passat, i sobre la documentació complementària de les iniciatives legislatives. Alhora, hi haurà més informació sobre les funcions del Congrés, un organigrama detallat sobre l'administració parlamentària i el règim econòmic i d'incompatibilitats del personal de la Cambra.

El futur Portal de la Transparència, els continguts del qual seran supervisats per la Mesa del Congrés, s'encarregarà de l'anomenada 'publicitat activa' de la institució, però els ciutadans també podran dirigir-se a la Cambra per fer consultes específiques. Això sí, l'informe ja avisa que no s'admetran les peticions que incloguin "expressions indecoroses contra persones o institucions, així com judicis de valor o opinions".

LÍMITS AL DRET D'ACCÉS

El Congrés tindrà un mes de termini per respondre als ciutadans si concedeix o denega la informació sol·licitada que podrà ampliar-se a dos mesos si aquesta és molt extensa o complexa. Si no es rep resposta en el termini màxim fixat, el sol·licitant haurà d'entendre que la seva petició ha estat desestimada.

L'accés a la informació serà gratuït, si bé "l'expedició de còpies o la transposició de la informació a un format diferent de l'original podrà donar lloc a l'exigència d'exaccions", segons consta a l'informe, el que obre la porta a pagaments en casos concrets.

El document també detalla, seguint l'esquema fixat en la pròpia Llei de Transparència, que el dret d'accés a la informació sobre l'activitat de la Cambra podrà ser limitat quan suposi un perjudici per a la seguretat nacional, la defensa, les relacions exteriors, la seguretat pública, els interessos econòmics i comercials, la política econòmica i monetària, o la protecció del medi ambient.

UNA COMISSIÓ ESPECÍFICA

A més, es crearà una Comissió d'accés a la informació pública que s'encarregarà d'assessorar la Taula en matèria de transparència proposant-li directrius o guies de bones pràctiques, conèixer l'estat de la tramitació de les sol·licituds ciutadanes i fer un informe anual d'activitats en aquest terreny.

Aquesta comissió estarà presidida per un dels vicepresidents del Congrés i comptarà entre els seus membres amb un dels secretaris de l'òrgan de govern, amb el secretari general de la Cambra, el director de comunicació, el de documentació, biblioteca i arxiu i un funcionari responsable de la unitat que gestioni els continguts del portal.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés