Publicat 08/11/2015 14:04

Compromís exigeix la "immediata gratuïtat" de l'AP-7 com a alternativa al "bloqueig"

CASTELLÓ, 8 nov. (EUROPA PRESS) -

Compromís registrarà al Senat, quan es reprengui l'activitat passades les eleccions, una proposició perquè s'estudiï la gratuïtat del tram de l'AP7 a l'altura del nord de la Comunitat i sud de Tarragona, en aquells trams on encara no està executada l'A-7, el vial que ha de suposar el desdoblament de la N-340, segons ha informat la coalició en un comunicat.

Des de la formació han explicat que l'A7 està pendent de materialitzar-se en el tram que va del nord de l'aeroport de Castelló fins al límit amb Catalunya, així com el tram que va des de l'Hospitalet fins a Sant Rafael del Riu, que s'executa "a un ritme desesperador".

En aquest sentit, el senador de Compromís, Carles Mulet, ha assenyalat que "la solució més ràpida per solucionar aquesta carència seria sens dubte posar a disposició pública per raons d'interès aquest vial, que porta dècades d'explotació privada, cosa que perjudica els seus potencials beneficiaris, que som el territori pel on travessa i que ara ha d'optar per un vial d'un únic carril per sentit com és la N-340", ha criticat.

El Govern espanyol ja va anunciar que el 2019 es liquidarà la concessió de l'AP-7. Des de la coalició han assegurat que mantenir aquesta via amb peatge ha ocasionat que "molts potencials usuaris evitin la seva utilització pel seu alt cost, comportant amb això la saturació vial en altres carreteres, com és el cas de la perillosa i massificada N-340, al seu pas per les comarques valencianes afectades".

"Davant del caos viari que s'ocasiona a la N-340 --ha apuntat Mulet--, s'ha considerat necessari emprendre milionàries actuacions com variants i desdoblaments que estan ocasionant polèmiques i reaccions contràries, pels obvis impactes que produeixen, des del punt de vista ambiental, paisatgístic o agrícola, en un territori escàs i castigat per la multiplicitat de carreteres de tota mena", ha lamentat.

Sobre aquesta qüestió, el senador ha manifestat que "l'alternativa de rescatar l'AP-7 per evitar la destrossa que impliquen les diferents actuacions que suposen les variants de la N-340 al seu pas per les poblacions afectades, sempre ha estat rebutjada al·legant motius econòmics quan ha estat defensada pel nostre grup".

En aquest sentit, ha apuntat que l'A-7 és "el desdoblament natural" de la N-340, "però no sembla haver-hi l'interès necessari per fer-la possible entre Catalunya i el País Valencià".

"El Govern no ha xifrat amb dades econòmiques l'import que suposaria el rescat de l'AP-7 davant l'import total de les actuacions previstes a la N-340 i, en un futur, a l'A-7 per unir les dues autonomies", ha ressaltat Mulet.

OBRES A LA N-340

Des de la coalició han afirmat a més que, en cas d'alliberar l'autopista, moltes de les obres a la N-340 "no haguessin estat necessàries i s'hagués evitat una despesa enorme de diners públics, forts impactes, expropiacions i una destrossa important del territori.

Així mateix, han explicat que 13 grups ecologistes catalans i valencians han demanat de manera coordinada l'alliberament immediat de peatges en aquest tram i amb aquest objectiu: guanyar temps, diners i evitar afeccions territorials.

Des del punt de vista mediambiental, han assenyalat, la construcció de la proposta autovia A7 trencaria paisatges d'olivera, amb molts arbres centenaris, i fins i tot mil·lenaris, per la meitat. D'altra banda, es produiria l'afecció "directa i molt greu" que la infraestructura tindria a la Zona d'Especial Protecció de les Aus (ZEPA). "Concretament, la proposta autovia separa en dos la ZEPA", han assegurat.

A més, des del punt de vista econòmic, la gratuïtat de l'autopista AP7 és la millor opció, segons el parer de la coalició. "Si el futur trànsit així ho exigís, es podria estudiar un augment de carrils a l'actual AP7, que ja seria A7 al seu tram de l'Ebre i el Baix Maestrat", han indicat.

"Mentre s'entesten en el rescat de les autopistes de Madrid, les poques que disposen i que s'han demostrat en el seu cas un autèntic fracàs tant pel seu poc ús com per la dubtosa legalitat del rescat que volien emprendre socialitzant les pèrdues de les concessionàries, reivindiquem el rescat de l'AP-7, per justa, perquè estalviaria centenars o milers de milions d'euros i per guanyar un temps que la nostra autonomia necessita, per millorar la seva competitivitat i vertebrar-la", ha postil·lat Mulet.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés