Actualitzat 14/01/2013 13:27

Competència multa amb 20 milions ALTC, Cotraport i Port de Barcelona per un càrtel de contenidors

Puerto de Barcelona
EUROPA PRESS

BARCELONA 14 gen. (EUROPA PRESS) -

La Comissió Nacional de la Competència (CNC) ha imposat multes per més de 20 milions d'euros a Associació Logística de Transport de Contenidors (ALTC), Cotraport i al Port de Barcelona per participar en un càrtel de transport de contenidors per carretera.

Les multes ascendeixen a 15,2 milions d'euros per a ALTC, més de 5,2 per a Cotraport i 100.000 euros per al Port de Barcelona, segons ha informat la CNC aquest dilluns en un comunicat.

En concret, el 14 de juny de 2011 la CNC ha obert un expedient sancionador per "possibles conductes anticompetitives" realitzades en el sector de transport de contenidors per carretera amb origen o destí en les instal·lacions portuàries, després de portar a terme inspeccions en les respectives seus el 23 de març.

Segons la resolució del 10 de gener de 2013, el consell de la CNC ha considerat acreditat un acord de fixació de preus i condicions comercials --com terminis i formes de pagament--, de control de la producció i de repartiment de mercat en el transport per carretera de contenidors amb origen o destí al Port de Barcelona entre gener del 2006 i març de 2011.

La CNC ha indicat que es tracta d'un càrtel fruit de l'acord entre ALTC i l'Associació d'Autopatrons i Empresaris de Transports de Contenidors i Afins per Carretera de la Província de Barcelona (Transcont) --a la qual després ha passat Cotraport-- per elaborar conjuntament una tarifa per fixar els preus, la forma i el termini de pagament, així com els 'rappels' del transport de contenidors per carretera al port.

CAMIONS AMB DISTINTIUS

Per controlar l'oferta, les dues associacions tenien censos de camions, i els que obtenien l'autorització per operar en les instal·lacions portuàries havien de portar en una zona visible un distintiu que els identificava com a membres d'ALTC o de Transcont.

Per no competir entre els transportistes, ja fossin autònoms o empreses, es fixaven les condicions del servei als clients finals, per al que les dues associacions van elaborar un observatori de costos amb un llistat de preus estructurat en funció d'uns trams quilomètrics i d'altres variables.

A més de la seva fixació inicial, es pactaven els augments d'aquestes tarifes --en base a l'IPC o l'increment del preu del combustible--, que es remetien als intermediaris dels clients finals, com els consignataris, transitaris o agents de duana.

La CNC ha considerat que aquest càrtel integrat per autònoms i empreses ha alterat les condicions de competència entre els autònoms per oferir els seus serveis a les empreses de transportistes, la competència entre autònoms i empreses de transport per captar empreses finals i la competència entre les empreses de transport.

Pel que fa a la responsabilitat de l'APB, la CNC creu acreditat que "com a mínim des del 2007 participava en l'organització i operativa de l'observatori de costos", primer subcontractant el servei i, més tard i de manera interna, elaborava els documents per calcular el cost del transport, i ha afegit que la seva presència consta en gran part dels contactes entre ALTC i Transcont.

La resolució del consell de la CNC ha recordat que aquesta conducta ja es va acreditar en la resolució de l'1 d'abril del 2008, i que ha estat confirmada per l'Audiència Nacional en les sentències del 19 de gener de 2012 i 17 d'octubre del 2012.