La companyia francesa SNCF i Air Nostrum, els primers operadors que competiran amb Renfe

Publicat 27/11/2019 12:58:55CET
Imatge d'arxiu d'un tren AVE de Renfe.
RENFE - Archivo

MADRID, 27 nov. (EUROPA PRESS) -

La companyia ferroviària pública francesa SNCF i el consorci integrat per Air Nostrum i Trenitalia han estat seleccionats com els dos primers operadors que competiran amb Renfe en el transport de viatgers amb tren AVE quan el desembre del 2020 aquest mercat s'obri a la competència.

Adif ha adjudicat a totes dues empreses, en una reunió extraordinària del seu Consell d'Administració, la capacitat de gestionar l'AVE que ha posat a concurs en el marc del procés de liberalització del ferrocarril.

En concret, Intermodalidad de Levante (Ilsa), societat dels amos d'Air Nostrum, i el seu soci italià es quedaran amb el grup de circulacions i freqüències ferroviàries anomenat 'B', que contempla posar en funcionament 16 trens al dia en el conjunt dels tres corredors que s'obren a la competència: l'AVE a Barcelona, l'AVE a Llevant i el que uneix Madrid amb Sevilla i Màlaga.

La SNCF, a través de la seva filial espanyola Rielsfera, ha aconseguit l'anomenat paquet 'C' de serveis, que comprèn cinc circulacions al dia en les mateixes tres línies.

Renfe, tal com s'esperava, s'ha quedat amb el paquet més ampli de serveis ferroviaris dels tres, el paquet 'A', que contempla un màxim d'un centenar de freqüències diàries en els tres corredors perquè, ara com ara, és l'únic operador amb capacitat per fer-ho.

El model d'obertura del ferrocarril a la competència dissenyat per la companyia que presideix Isabel Pardo suposa que la capacitat permeti elevar un 65% les freqüències de trens en aquestes línies.

Una vegada Adif ha adjudicat aquests 'paquets' de serveis a la xarxa AVE, el següent pas, previst en els primers mesos del 2020, serà signar amb ells els corresponents acords. D'aquesta manera, les empreses compten amb un termini de gairebé un any per dissenyar i preparar els seus plans de negoci i poder, així, començar a donar servei de transport de viatgers amb tren a partir del 14 de desembre del 2020, quan aquest sector es liberalitza a tota la UE.

La resta de companyies que han competit per posicionar-se en el mercat de l'AVE i que no han aconseguit entrar-hi són la companyia andalusa Eco Rail, el grup format per Talgo, Globalia i el fons Trilantic, i el de les companyies de concessions Globalvía i Moventia.

Contador