Publicat 28/08/2024 13:49

Comencen les proves carrega perquè l'alta velocitat passi per la Sagrera a la fi de 2024

Comencen les proves perqu l'alta velocitat passi per la Sagrera de Barcelona a la fi de 2024
LORENA SOPENA - EUROPA PRESS

S'habilitaran 3 vies comercials i la zona logística permetr descongestionar Sants

BARCELONA, 28 ago. (EUROPA PRESS) -

Adif ha comenat aquesta setmana les proves de crrega perqu els trens d'alta velocitat que circulen entre Barcelona, Girona i la frontera francesa comencin a passar per l'interior de l'estació de la Sagrera de Barcelona a finals de 2024, "complint així el calendari".

Així ho ha declarat aquest dimecres als periodistes el cap de construcció d'obra, Alberto Alcañiz, després d'una visita tcnica per ensenyar les proves de crrega, que permeten comprovar que les vies i l'estructura aguanten el pes dels trens.

L'inici d'aquestes comprovacions, en les quals s'utilitzen locomotores de 110 tones i dos vagons de 80 tones cadascun, suposa que les obres de la primera fase de construcció d'Adif ja estan "completades al 100%".

Les proves de crrega van comenar el dilluns i duraran una setmana, després del que comenaran les proves de senyalització i seguretat, l'últim pas abans de lliurar la documentació perqu l'Agncia Estatal de Seguretat Ferroviria (AESF) doni a Adif l'autorització per posar en servei les vies de la zona que est més propera al mar.

4 VIES DE LA ZONA LOGÍSTICA

Amb aquest vistiplau, Adif posar en funcionament 3 vies --una d'elles general-- de les vuit de la zona comercial, i quatre de les deu vies de la denominada Zona de Tractament Tcnic de Trens (ZTTT), on es netegen els combois i es reposa el catering.

Aquesta zona logística permetr descongestionar de manera "brutal" l'estació de Sants de Barcelona, l'únic espai on actualment es fan les tasques de neteja i catering de l'alta velocitat a Barcelona.

Segons Alcañiz, la ZTTT també permetr a Renfe millorar l'operativa general: "És una millora del servei ferroviari a Catalunya i, a més, sobretot per tots els passatgers que estan en el nord de Catalunya que poden agafar aquí el tren i no han d'entrar" a Barcelona.

EN 2026, L'ESTRUCTURA ACABADA

La finalització d'aquesta primera fase és indispensable per avanar amb la segona, en la qual es construeix l'estructura de la zona de l'estació més propera a la muntanya i per on actualment passa l'alta velocitat a cel descobert, la qual cosa impedeix als tcnics fer algunes obres.

Movent l'alta velocitat de l'exterior a l'interior, els trens podran passar pel tercer pis de l'estació, i després només quedar fer l'arquitectura interna perqu els passatgers puguin utilitzar l'estació, un projecte que s'est redactant.

70% DE L'OBRA ACABADA

La previsió és que Adif finalitzi els treballs de l'estructura durant el 2026, i actualment ja s'ha executat el 70% dels més d'1.100 milions d'euros contractats.

L'estació de La Sagrera, per la qual per la planta inferior ja passen els trens de Rodalies, també estar connectada amb el futur taller d'alta velocitat de Sant Andreu, el primer de Catalunya que evitar haver de traslladar els trens fins a Madrid per reparar-los.