Publicat 10/02/2014 12:20

La CNMV va enviar una carta a l'ACC avisant-la de que no tenia competències sobre preferents

Alfons Conesa (dtor ACC) y la diputada Dolors Montserrat
EUROPA PRESS

L'ACC demana reobrir l'arbitratge a afectats com els de baixes quanties pendents o deute a termini

BARCELONA, 10 febr. (EUROPA PRESS) -

El director de l'Agència Catalana de Consum (ACC), Alfons Conesa, ha explicat aquest dilluns que la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) va enviar una carta el 2012 a l'ens de consum de la Generalitat amb la que els avisava de que no tenia competències de control financer per actuar sobre la venda de productes híbrids (preferents i deute subordinat).

A la comissió d'investigació del Parlament sobre les possibles responsabilitats derivades de l'actuació de les entitats financeres i la possible vulneració dels drets dels consumidors, ha reconegut que les competències de control financer eren de la CNMV, però que l'ACC va respondre que sí tenia competències per investigar, si s'havia vulnerat la llei de consum.

Amb aquesta tesi, l'ACC va impulsar el 2012 una campanya de control dels serveis generals de les entitats financeres, cosa que no es feia des de 2004, segons Conesa, que també ha reivindicat l'arbitratge, i ha opinat que "qui tenia les competències (CNMV) no va actuar amb suficient diligència per evitar el problema" anteriorment.

Ha assenyalat que a finals de 2011 hi havia només una reclamació per a preferents en mans de l'ACC, que amb els anys van arribar a ser més de 28.000 i, responent a les preguntes de David Companyon (ICV-EUiA) i de Jordi Cañas (C's) de per què no van remetre el cas a Fiscalia per la seva magnitud, ha argumentat que llavors no van poder buscar una solució ràpida al problema i se'n van haver d'inhibir, de manera que els afectats no haguessin pogut recuperar els seus diners com més aviat millor perquè no hi hagués hagut arbitratge.

L'ACC ha emès 11.415 laudes sobre híbrids de CatalunyaCaixa, tots a favor del client i per import de gairebé 200 milions d'euros, i té acceptats 11.600 procediments d'arbitratge més, que segueixen augmentat, ha repassat Conesa, que ha defensat l'arbitratge com l'instrument "més fàcil, més pràctic i menys onerós per a les persones per recuperar els seus diners, perquè la justícia és més cara, complicada i llarga".

Entre el 80 i el 90% dels laudes han constatat falta de documentació en la venda d'híbrids, des dels test d'idoneïtat als documents informatius i de venda, ha constatat, i ha defensat que el mateix dret tenen a recuperar el seu diners els qui han perdut molt com poc.

En aquesta línia, ha apuntat que "obrint un altre cop l'arbitratge, es podrien solucionar casos pendents", com ara les persones que després del canvi de preferents i deute perpetu han de recuperar quantitats inferiors a 6.000 euros, o clients que van adquirir deute subordinat a termini en comptes de perpetu; en aquests dos suposits, fins ara se'ls ha denegat l'arbitratge.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés