Actualitzat 17/12/2013 21:45

Cleries (CiU) diu que seria "dramàtic" endarrerir la consulta al 2015

Josep Lluís Cleries, portavoz de CiU en el Senado
CIU

Assumeix que pot tenir un cost electoral i beneficiar a ERC

BARCELONA/MADRID, 20 oct. (EUROPA PRESS) -

El portaveu de CiU al Senat, Josep Lluís Cleries, creu que per a bona part de la societat catalana seria "una situació dramàtica" endarrerir del 2014 al 2015 la consulta sobiranista i que només estaria justificat per una causa de força major com aconseguir l'acord amb el Govern Espanyol sobre la seva celebració, alguna cosa que no sembla possible.

Ha afegit que si no fos possible fer la consulta perquè el Govern de l'Estat, el Tribunal Constitucional, ho impedissin per tots els mitjans, l'alternativa seria donar caràcter plebiscitari a les eleccions autonòmiques del 2016: "Però no és la nostra primera opció, sinó l'última ultimíssima".

Així s'ha pronunciat aquest diumenge en una entrevista concedida a Europa Press, en què assegura que la Generalitat i CiU treballen per acordar al parlament català una data pel 2014 i la pregunta que es plantejarà als catalans.

El portaveu parlamentari defensa que es compleixi així l'acord tancat amb ERC i també el programa amb el qual CiU es va presentar a les eleccions.

Però Cleries ha subratllat que si és possible alguna possibilitat de consensuar l'organització de la consulta amb l'Estat es podria endarrerir la data, però assegura que no s'estudia una altra alternativa.

Per exemple, descarta esperar a les pròximes eleccions generals per si de cas el PP perd la seva majoria absoluta a les Corts i canvia el panorama polític.

"Nosaltres hem de fer el nostre itinerari. Portem anys esperant i ha arribat el moment. I tenim una societat civil, una gran majoria de la societat catalana, que hem estat esperant i esperant i passar del 2014 al 2015, per a molts és una situació dramàtica", afirma.

Cleries reitera que cabria una consulta legal perquè l'Estat podria cedir a la Generalitat la capacitat d'organitzar un referèndum com ha traspassat altres competències.

"És qüestió de voluntat política. Li he dit al president Rajoy --en el Ple del Senat--, però com sol passar, el president no acostuma a contestar, no veus molta receptivitat per part seva", afegeix.

CiU, ERC, MAS I DURAN

Cleries afirma que tota la coalició comparteix aquests plantejaments sense fissures perquè el programa amb el qual CiU es va presentar a les eleccions proposava fer la consulta.

"Tenim moltd de futur junts per davant", assegura, per subratllar que els dos partits han votat sempre el mateix al Parlament sobre cada pas que se n'ha anat donant, el que segons la seva opinió és una demostració d'unitat.

El portaveu parlamentari admet també que l'aposta per la consulta el 2014 i per complir el pacte amb ERC pot tenir un cost electoral per a CiU, que ja a les eleccions va perdre 12 diputats i va presenciar un fort ascens d'Esquerra.

"Buscarem treure el nostre millor resultat electoral sempre, però abans que això sempre estarà servir a la ciutadania i als nostres ideals polítics i, en aquest cas, la llibertat de Catalunya i el respecte al compromís electoral de convocar una consulta ha de passar per davant de tot", afirma contundent.

"Primer, els interessos de Catalunya i no es preocupin que ja buscarem la manera d'explicar-ho bé per trobar aquesta sintonia amb el poble català i que ens torni a donar la màxima confiança possible", afegeix.

Cleries insisteix que tota CiU empeny aquesta idea, també Josep Antoni Duran i Lleida, assegura: "És un gran valor dins de la federació, d'aquestes persones que ens ajuden a arribar a un electorat més ampli", diu.

Alhora, el portaveu ressalta la figura d'Artur Mas, el lideratge del qual no veu que es qüestioni dintre de CiU: "Tot al contrari", respon contundent.

"Hi ha una gran acceptació en la població del treball que ha fet. Catalunya està en una situació millor que mai per aconseguir la seva plena llibertat, la seva sobirania, gràcies a l'aposta del president Mas després de provar-ho tot", exposa.

NO ÉS QÜESTIÓ DE DINERS

Així les coses, segons Cleries, les reivindicacions de la Generalitat no té una solució econòmica: "Ara es diu que s'arreglarà amb diners i no és qüestió de diners", assegura el portaveu, que recorda que CiU ja ha apostat per un pacte fiscal que el Govern Espanyol tampoc va voler negociar.

El portaveu insisteix a l'argument de CiU que existeix un "ofec" econòmic de l'Executiu a Catalunya, que és conscient i que torna a reflectir-se en els Pressupostos del 2014.

"La inversió baixa de mitjana un 8%, però a Catalunya baixa el 25%. La inversió per càpita serà de 207 euros i a Catalunya, 125. Ens estan ofegant", reitera.

Cleries assegura que bona part de l'empresariat català veu "la discriminació a Catalunya".

Tot i que és un col·lectiu amb diverses sensibilitats, el portaveu de CiU assegura que la seva majoria s'ha convençut que "l'Estat s'està equivocant, que no fa propostes en un moment tan crític".

En aquesta línia, es mostra segur que les empreses seguiran apostant per Catalunya si el procés d'independència arrenca. "Confiem que l'empresariat català i la inversió estrangera mantindran el seu rumb perquè veuen que les coses s'estan fent bé. A nivell econòmic, no s'està notant una situació crítica per aquest procés", diu.

LA UE, "NEUTRAL"

Josep Lluis Cleries interpreta com a neutral la posició que està prenent la Comissió davant d'aquest debat, ja que els portaveus de la Comissió asseguren que un territori que s'independitzi d'un Estat membre haurà d'iniciar un procés d'admissió a la UE.

"El que no farà la Unió és expulsar a 7,5 milions d'europeus i europeistes", afirma.

"És normal que des d'Europa no volguin posicionar-se ara d'un costat o d'un altre, prenen una posició neutral i avui, ser neutral afavoreix a l'Estat espanyol. Però no hi ha cap problema, quan succeeixi el que hagi de succeir, els ciutadans de Catalunya continuarem sent europeus. Si l'Estat espanyol està a Europa és gràcies, no només, que quedi clar, gràcies a Catalunya", afegeix.

Contingut patrocinat