Publicat 29/03/2015 11:33

CiU urgeix col·laboració públic-privada

El Congreso aprueba la conocida como 'Ley mordaza'
EUROPAPRESS

MADRID, 29 març (EUROPA PRESS) -

CiU ha registrat al Congrés una proposició no de llei per exigir al Govern espanyol que creï "de seguida" una oficina d'assessorament per a la col·laboració públic-privada en projectes d'inversió o d'explotació de serveis públics que permeti minimitzar riscos d'insolvència o de rescat de la concessió com els que s'han produït els últims anys.

En la iniciativa, que serà debatuda en el Ple de la Cambra Baixa i que recull Europa Press, els nacionalistes catalans defensen les fórmules de col·laboració entre administracions públiques i empreses privades per "guanyar eficiència i capacitat de despesa", i alhora es comparteixen riscos i beneficis dels diferents projectes.

"Hi ha moltes fórmules de col·laboració públic-privada (peatge a l'ombra, dret de superfície, concessions, etc.), i si s'apliquen correctament poden contribuir a tenir les dotacions d'infraestructures necessàries i alhora una millor assignació dels recursos públics, més respecte a terminis i pressupostos, millor distribució de riscos i reducció del cost total dels projectes", insisteix la formació.

TAMBÉ TENEN RISCOS

Tot i això, aquest tipus de mecanismes també comporten certes complexitats tant pels "riscos de desviacions pressupostàries" com en la posterior explotació o prestació dels serveis, el que fa fonamental que tant els estudis previs com els contractes siguin precisos en els seus termes.

"Com qualsevol instrument, la col·laboració públic-privada també pot aplicar-se de manera errònia. A l'estat espanyol, lamentablement, hi ha casos ben clars", critica CiU, posant com a exemple les autopistes radials de peatge de Madrid, "actualment totes en bancarrota" i que poden acabar suposant un cost de fins a 8.000 milions d'euros per a les arques públiques; o el magatzem de gas Castor, pel que els consumidors hauran d'abonar més de 4.700 milions.

Aquests casos, argumenten els nacionalistes catalans, porten a la conclusió de que "abans de fer una infraestructura cal analitzar si cal i com cal portar-la a terme", ja que la col·laboració amb el sector públic tampoc és sempre l'opció més rendible.

ANÀLISIS EN PROFUNDITAT

Per a això, s'han d'analitzar els riscos de construcció per increments pressupostaris de l'obra o demores en l'entrega, els riscos de disponibilitat si el concessionari està obligat a mantenir la infraestructura disponible independentment de les causes externes que l'afectin, o els riscos de demanda si el pagament al concessionari va en funció dels seus usuaris.

A més, "cal evitar la incompetència de les administracions per evitar que els contribuents hagin d'assumir riscos que no els corresponguin" dins d'aquestes col·laboracions públic-privades, afegeix la formació.

Per això, cal que es crei de manera immediata una Oficina d'Assessorament sobre projectes de col·laboració públic-privada d'inversió o explotació de serveis perquè assessori a l'Administració General de l'Estat en els estudis previs i termes contractuals d'aquestes col·laboracions per "minimitzar els riscos d'insolvència o de rescat" d'aquest tipus d'iniciatives.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés