Publicat 28/10/2014 10:36

CiU demanarà mesures per impedir fraus en els comptaquilòmetres dels vehicles

Detalles Interior Nuevo Kia Cee'd Cinco Puertas - Volante, GPS, Cuentakilómetros
KIA

MADRID, 28 oct. (EUROPA PRESS) -

CiU defensarà aquest dimecres una iniciativa al Congrés dels Diputats en la qual demanarà al Govern espanyol mesures per impedir fraus en els comptaquilòmetres dels automòbils, una proposició no de llei que serà debatuda a la Comissió de Seguretat Viària i Mobilitat Sostenible.

El partit català explica que el valor d'un vehicle d'ocasió va lligat, en gran mesura, a l'antiguitat i al seu quilometratge, i sosté que amb una simple operació de manipulació es pot aconseguir un augment considerable d'aquest valor i posar a més en risc la seguretat viària en entendre el comprador que compra un cotxe que ha estat menys utilitzat.

Segons un estudi del RACC, el 12% dels vehicles d'ocasió a Espanya i el 30% dels importats poden tenir el quilometratge alterat, de tal forma que s'estima que el frau derivat de la manipulació dels comptaquilòmetres dels vehicles d'ocasió és de 343 milions d'euros anuals a Espanya i d'uns 10.000 milions d'euros anuals a Europa.

Segons el parer de la formació nacionalista, aquest fet té repercussions en tres àmbits: al consumidor li representa un sobrecost en el preu de compra del vehicle d'ocasió; té risc per a la seguretat viària; i atempta directament contra l'economia del nou propietari (increment per al consumidor de la depreciació i increment de costos de manteniment i reparacions).

DESINCENTIVA LA DEMANDA

Per a la indústria, denuncia que és un acte de competència deslleial davant dels actors que actuen honestament, desincentiva la demanda de vehicles nous i provoca danys a la imatge de marca del fabricant, a més les companyies asseguradores reben més reclamacions.

A l'àmbit del medi ambient, CiU ha avisat que són cotxes que emeten més emissions contaminants, i ha advertit que des d'un punt de vista legislatiu, a Espanya la manipulació del comptaquilòmetres, en si mateixa, no és delicte.

En canvi, sí ho és quan s'aprofita per cometre una estafa i pot comportar penes de presó entre sis mesos i tres anys si la quantitat estafada excedeix els 400 euros.

En aquest sentit, CiU recorda que des de l'1 de gener del 2014 és obligatori que en les ITV registrin els quilòmetres del vehicle i els comuniquin a la DGT, que "històricament" només disposa del quilometratge del 50% dels vehicles en el Registre de Vehicles.

"Estem davant d'una activitat fraudulenta en termes econòmics, de seguretat viària i mediambiental. Els vehicles d'ocasió es venen entre estats membre de la UE i això dificulta el seu seguiment, el que afavoreix aquest tipus de frau", indica CiU, pel que veu necessari aplicar mesures que tallin d'arrel aquest problema, a més d'augmentar els mecanismes de control dels quilometratges.

Per això CiU vol impulsar l'obligació de reportar les lectures dels comptaquilòmetres per part d'aquelles entitats que tinguin contacte amb els vehicles: revisions ITV, tallers (manteniment i reparacions), concessionaris i controls policials, així com establir un sistema d'intercanvi d'informació de quilometratge entre països.

Al seu torn, desitja que l'Executiu espanyol promogui la modificació de la normativa de la UE d'homologació de vehicles per exigir la inclusió per part dels fabricants de mitjans que impedeixin la manipulació del comptaquilòmetres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés