Publicat 27/10/2014 18:23

CiU demanarà al Congrés mesures per impedir fraus en els comptaquilòmetres dels automòbils

Cuentakilómetros
GANVAM

MADRID, 27 oct. (EUROPA PRESS) -

CiU defensarà dimecres una iniciativa al Congrés dels Diputats en què demana al Govern espanyol mesures per impedir fraus en els comptaquilòmetres dels automòbils, una proposició no de llei que serà debatuda a la Comissió de Seguretat Viària i Mobilitat Sostenible.

El partit català explica que el valor d'un vehicle d'ocasió va lligat, en gran mesura, a l'antiguitat i al quilometratge, i sosté que amb una simple operació de manipulació es pot aconseguir un augment considerable d'aquest valor i posar, a més, en risc la seguretat viària en entendre el comprador que compra un cotxe que ha estat menys utilitzat.

Segons un estudi recent del RACC, el 12% dels vehicles d'ocasió a Espanya i el 30% dels importats poden tenir el quilometratge alterat, de manera que s'estima que el frau derivat de la manipulació dels comptaquilòmetres dels vehicles d'ocasió és de 343 milions d'euros anuals a Espanya i d'uns 10.000 milions d'euros anuals a Europa.

Segons el parer de la formació nacionalista, aquest fet té repercussions en tres àmbits: per al consumidor representa un sobrecost en el preu de compra del vehicle d'ocasió, té risc per a la seguretat viària i atempta directament contra l'economia del nou propietari (increment per al consumidor de la depreciació i increment de costos de manteniment i reparacions).

DESINCENTIVA LA DEMANDA

Per a la indústria, denuncia que és un acte de competència deslleial davant dels actors que actuen honestament, desincentiva la demanda de vehicles nous i provoca danys en la imatge de marca del fabricant, a més les companyies asseguradores reben més reclamacions. En l'àmbit mediambiental CiU avisa que són cotxes que emeten més emissions contaminants.

Això sí, adverteix que, des d'un punt de vista legislatiu, a Espanya la manipulació del comptaquilòmetres, en si mateixa, no és un delicte. En canvi, sí que ho és quan s'aprofita per cometre una estafa i pot comportar penes de presó entre sis mesos i tres anys si la quantitat estafada excedeix els 400 euros.

En aquest sentit, CiU recorda que des de l'1 de gener del 2014 és obligatori que en les ITV registrin els quilòmetres del vehicle i ho comuniquin a la DGT, que "històricament" només disposa del quilometratge del 50% dels vehicles en el Registre de Vehicles.

"Estem davant d'una activitat fraudulenta en termes econòmics, de seguretat viària i mediambiental. Els vehicles d'ocasió es venen entre estats membre de la UE i això en dificulta el seguiment, cosa que afavoreix aquest tipus de frau", indica CiU, per la qual cosa veu necessari aplicar mesures que tallin d'arrel aquest problema, a més d'augmentar els mecanismes de control dels quilometratges.

Per això CiU vol impulsar l'obligació de reportar les lectures del comptaquilòmetres per part d'aquelles entitats que tinguin contacte amb els vehicles: revisions ITV, tallers (manteniment i reparacions), concessionaris i controls policials, així com establir un sistema d'intercanvi d'informació de quilometratge entre països.

Al seu torn, desitja que l'executiu promogui la modificació de la normativa de la UE d'homologació de vehicles per exigir la inclusió per part dels fabricants de mitjans que impedeixin la manipulació del comptaquilòmetres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés