MADRID, 14 oct. (EUROPA PRESS) -
El portaveu d'Exteriors de CiU al Congrés, Jordi Xuclà, defensarà aquest dimecres a la comissió parlamentària del ram una proposició no de llei amb la qual demana al Govern espanyol revisar el mapa de ports Schengen per analitzar quin ha estat el cost-benefici de cadascun d'ells i, així, promoure el potencial de creixement de ports com el de Palamós (Girona) que, segons la seva opinió, s'hauria d'incloure a les fronteres exteriors del país.
En la iniciativa, el nacionalista català recorda que Espanya és un dels països europeus amb més ports i aeroports Schengen, una condició que "incrementa el potencial d'aquestes infraestructures com a dinamitzadores de l'activitat turística, econòmica i comercial internacional".
Per això, és "important determinar" quines són les fronteres exteriors del país, sobretot 23 anys després d'haver entrat a l'espai sense fronteres Schengen, el que al parer de Xuclà fa necessari "revisar els criteris de cost-eficàcia del mapa actual" i plantejar-se per què algunes infraestructures estan fora del llistat mentre d'altres segueixen a dins.
"Seria oportú fer un balanç dels beneficis i capacitats que ha representat per a cada port la decisió d'haver estat declarat port Schengen, sobretot perquè aquesta decisió pot tenir importants repercussions en economies tan obertes com l'espanyola, i la catalana en particular", afegeix.
CREIXEMENT DEL 50%
En aquest punt, el diputat català posa com a exemple el cas del port de Palamós, que en l'últim lustre "i tot i la crisi" ha incrementat un 50% el seu volum de mercaderies embarcades i desembarcades i ha rebut entre 30.000 i 40.000 passatgers creueristes anualment.
Per aquesta raó, reclama que "es facin les gestions necessàries per reconèixer el port de Palamós com a frontera exterior de l'espai Schengen".
En un àmbit més general, proposa al Govern central que en un termini de tres mesos presenti un informe sobre el tràfic de persones i mercaderies en les actuals fronteres exteriors dels ports espanyols a partir del qual fer un pla de racionalització de les infraestructures Schengen i un pla d'impuls d'aquells ports que, "tot i que avui dia no constitueixin frontera Schengen, podrien potenciar més la seva activitat en el cas de passar a ser-ho".