Demana a les administracions un pla estratgic transversal davant de la descarbonització
BARCELONA, 28 març (EUROPA PRESS) -
El Clúster de la Indústria de l'Automoció de Catalunya (Ciac) ha alertat de la desaparició del 75% de les empreses d'automoció catalanes el 2030 si no es reinventen davant dels reptes majúsculs del sector: "Si comencem a fer alguna cosa d'aquí cinc anys ser massa tard".
En una roda de premsa sobre el sector, el president del Ciac, Josep Maria Vall, ha reclamat aquest dijous a les administracions un pla estratgic transversal i a llarg termini per abordar el futur del sector: "Parlem de plans, no d'objectius".
Ha qualificat el 2019 i el 2020 com anys de transició en els quals dur a terme aquest canvi, sobretot a les fbriques de components: "Les empreses necessiten pensar on són i qu volen ser d'aquí a uns anys".
Considera que "hauran de buscar collaboradors que contribueixin a complementar el seu producte, a fer que el seu producte sigui volgut pels fabricants de l'autombil d'aquí 10 anys".
CANVI DE PARADIGMA
Tot aix, segons Vall, ha de donar-se en un context de canvi en qu el centre de gravetat de la indústria s'est traslladant de l'Atlntic al Pacífic, amb la Xina com líder indiscutible per a la mobilitat elctrica: "La producció d'Europa Occidental ser d'un 5% a nivell mundial".
També ha insistit en el canvi de les maneres de consum, amb cotxes cada vegada més connectats, i ha animat al sector a collaborar: "Els fabricants estan parlant més de mobilitat i no de fabricació de cotxes, parlem més de servei i no de propietat".
En aquest sentit, ha destacat que del 2004 al 2014 es va reduir un 50% el nombre de conductors novells, cosa que atribueix a la nova cultura de la mobilitat, per també a la precarietat laboral dels més joves.
PLA ESTRATGIC
Ha donat un toc d'atenció a les administracions perqu creu que, en aquest context de canvi i incertesa, també han de saber en quin moment es troba l'autombil i actuar en conseqüncia: "Som el 10% del PIB catal. Aix és importantíssim".
"Que facin alguna cosa. Si el mix de vehicles est canviant, si anem cap a una motorització de vehicles elctrics, les administracions han d'ajudar a que sigui així. El nostre parc automobilístic té una mitjana de 12 anys", i ha demanat plans concrets d'acompanyament i no només objectius com el de descarbonització per al 2050.
De fet, sobre l'impost al CO2 de la Generalitat, Vall ha afirmat que no s'assolir res només amb prohibicions: "Mitjanant multes i impostos no arreglarem el problema. Hem de decidir els impostos on i per qu".
TALENT I FORMACIÓ
El Ciac també ha situat la formació com la clau per afrontar el canvi del sector, per la qual cosa ha emplaat a les empreses a fomentar el talent: "El que cal és un nou perfil per aquest mercat de tanta tecnologia, fan falta plans de formació dins i fora de l'empresa".
Vall ha recordat que el Ciac ha dut a terme juntament amb els seus 200 socis una cinquantena de projectes, entre els quals destaquen l'ús dels exoesquelets i l'impuls de la formació, i s'ha mostrat esperanat amb el potencial de la formació a Catalunya.
El sector de l'automoció a Catalunya va créixer un 7% el 2018, amb una facturació de 23.800 milions d'euros i la producció de més de 540.000 cotxes, mentre que les matriculacions van caure un 3% respecte al 2017, fins a les 185.105, i en la seva majoria eren vehicles de benzina (62%), un 23,6% més.