TERRASSA (BARCELONA), 20 (EUROPA PRESS)
La patronal Cecot ha recordat al Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social l'obligació i compromís que va adquirir de "reprogramar" 1.500 milions d'euros dels fons de formació, pendents des del 2015, així com els quantiosos romanents del 2016 i el 2017.
L'organisme ha apuntat en un comunicat que sobre el 2017 "no s'ha publicat cap convocatòria estatal, la qual cosa incrementa encara més els romanents", d'aquesta manera, el període 2015-2017 suposaria arribar fins als 2.000 milions d'euros.
El president de la patronal catalana, Antoni Abad, ha suggerit que si no hi ha un gest per canviar el model de la formació, "Cecot proposarà que empreses i treballadors deixin de pagar el 0,7% als fons de formació", i proposarà crear un organisme bilateral amb els sindicats.
Abad ha assenyalat la necessitat de canviar la llei que regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació, aprovada al setembre del 2015, "perquè els agents socials recuperem un paper actiu en la definició d'un nou model" que correspongui amb la realitat i les necessitats de l'activitat econòmica i industrial.
Aquesta reclamació al Govern central és fruit de la queixa que la patronal catalana va presentar el Síndic de Greuges de Catalunya sobre "el desequilibri entre els fons aportats per empreses i treballadors per a la formació i la destinació i la reversió d'aquests", subratllant que la finalitat era formar treballadors en actiu.
Així mateix ha detallat que entre el 2012 i el 2015 l'executiu espanyol va destinar més de 4.000 milions d'euros d'aquests fons per cobrir altres despeses, que va reconèixer haver-ho fet amb una part i que havia corregit a partir del 2015.
El síndic català, Rafel Ribó, va derivar l'expedient a la Defensora del Poble, Soledad Becerril, que el 29 de maig del 2017, instava a destinar els recursos recollits per a la formació a aquesta finalitat, alhora que recomanava "articular mesures necessàries per a la incorporació dels romanents de crèdit provinents de la quota" de formació professional als Pressupostos Generals de l'Estat.