Actualitzat 22/10/2015 17:08

CDC proposa vincular les exempcions fiscals a les emissions de NOx dels dièsel

MADRID, 15 oct. (EUROPA PRESS) -

CDC proposa vincular les exempcions fiscals aplicables a l'Impost de Matriculació al nivell d'emissions d'òxids de nitrogen (NOx) dels vehicles dièsel, així com penalitzar amb un tipus més alt els automòbils que incompleixin els límits europeus.

En ple escàndol pel frau de les emissions de Volkswagen, CDC obre el debat sobre la necessària revisió dels incentius fiscals de l'Impost de Matriculació en funció de la contaminació que, segons la seva opinió, han funcionat bé per reduir el diòxid de carboni (CO2).

Per això, consideren que fa falta extrapolar aquesta estratègia a les emissions de NOx, a més d'"actualitzar" els incentius per a les emissions de CO2, de manera que Espanya deixi d'incomplir les normes de qualitat de l'aire de la Comissió Europea (CE) com a conseqüència de la prevalença dels vehicles dièsel en el nostre parc automobilístic.

DIÈSEL BONIFICAT

De fet, Convergència recorda que set de cada deu vehicles dièsel venuts a Espanya tenen bonificat al 100% l'Impost de Matriculació, fet que en la pràctica suposa "primar" la compra d'aquest tipus de cotxes, les emissions de NOx dels quals estan "molt per sobre, fins a deu vegades, de les que s'homologuen".

"I no estem parlant d'una marca en concret, sinó de l'ús d'aquest combustible en general", precisa, i avisa a més que "podria produir-se el contrasentit que la bonificació del 100% de l'Impost sobre Matriculacions s'atorgués a vehicles dièsel l'accés del qual a ciutats com Barcelona o Madrid pogués quedar limitat o prohibit en un futur pròxim".

Per això, la formació ha presentat al Congrés una proposta, que recull Europa Press, per modificar la Llei d'Impostos Especials pel que fa a l'Impost Especial sobre determinats mitjans de transport.

LÍMITS MÉS EXIGENTS

En concret, es proposa actualitzar els llindars que donen accés a un tipus fiscal o un altre, de manera que només quedin exempts del pagament aquells que no emetin més de 100g/km de CO2, en lloc dels 120 grams actuals.

El tipus del 4,75% s'aplicaria als que emetin entre 100 i 140g/km, en lloc dels 120 a 160g/km actuals; mentre que pagaran un 9,75% els vehicles que emetin de 140 a 180g/km de CO2, i baixa el límit a 20g/km.

En aquest últim grup quedaran emmarcats a més certs mitjans de transport, mentre que les motocicletes començaran a ser tractades com la resta de vehicles i no es beneficiaran de les exempcions vigents fins ara, que sí que es mantenen per als quads.

Finalment, el tipus del 14,75% s'aplicaria als vehicles amb emissions oficials de CO2 de més de 180g/km, en lloc dels 200g actuals. En el cas dels vehicles matriculats a les Canàries el tipus impositiu és un punt inferior en tots els epígrafs.

VINCULAT AL NOX

A més de fixar llindars més exigents d'emissions de diòxid de carboni per pagar menys Impost de Matriculació, els convergents plantegen que es vinculin aquests tipus reduïts a les emissions d'òxid de nitrogen.

Així, perquè s'apliquin els diferents tipus impositius els vehicles dièsel hauran de demostrar, mitjançant un certificat d'una entitat d'homologació oficial, que les seves emissions de NOx "en condicions reals de circulació, especialment les urbanes, no excedeixen més del 30% els valors límit" de les normes EURO per a cada tipus de vehicle.

En el cas de no complir aquesta condició s'aplicarà el tipus corresponent però incrementat un 50%, excepte en el cas dels vehicles que emetin menys de 100g/km de CO2, que pagaran un tipus del 3,5%.

CDC demana finalment en la seva proposta --que ja no serà debatuda davant de la imminència de la dissolució de les Corts per la convocatòria d'eleccions-- que els ingressos obtinguts per aquests canvis fiscals es destinin "prioritàriament" a polítiques "destinades a establir sinergies en la millora de la qualitat de l'aire i la lluita contra el canvi climàtic", com per exemple la promoció del vehicle elèctric.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés