Publicat 03/09/2025 12:54

CC.OO. proposa transformar la xarxa d'alta velocitat a Catalunya per afegir parades i freqüències

Archivo - Arxiu - Un cartell indica l'adreça dels trens d'alta velocitat
Lorena Sopêna - Europa Press - Archivo

El sindicat advoca per "socialitzar" una xarxa que ha rebut moltes inversions públiques

BARCELONA, 3 set. (EUROPA PRESS) -

La secretària general de CC.OO. de Catalunya, Belén López, ha presentat aquest dimarts les conclusions d'un estudi del sindicat, en les quals s'advoca per una transformació de l'actual xarxa d'alta velocitat d'Avant a Catalunya amb més parades, places i freqüències i amb un preu més competitiu.

L'informe l'ha exposat López en roda de premsa junt amb la secretària de Transicions Justes i Territori del sindicat, Cristina Rodríguez, i el responsable de Mobilitat i Infraestructures, Alberto Puivecino.

"Hem de socialitzar l'accés a aquesta xarxa", ha dit López, en referència als serveis d'alta velocitat, que, al seu judici, han rebut grans inversions públiques que els ciutadans no estan podent gaudir.

XARXA PRÒPIA DE SERVEIS

Així, la proposta consisteix a crear d'una xarxa pròpia de serveis de mitja distància prestats sobre la xarxa ferroviària d'altes prestacions dins del territori, cridada Xarxa CATAV.

Aquesta xarxa tindria dues línies, i la primera connectaria totes les estacions d'alta velocitat que actualment existeixen a Catalunya: Lleida Pirineus, Camp de Tarragona, Barcelona Sants, Girona i Figueres Vilafant (Girona).

La segona, estaria formada per les estacions del corredor mediterrani --Tortosa, L'Aldea Amposta, L'Hospitalet de l'Infant i Cambrils (Tarragona)-- i connectaria amb la línia 1 a l'estació de Camp de Tarragona.

Una vegada finalitzada la seva construcció i posada en servei, s'incorporarien a la xarxa les estacions de Barcelona Sagrera, Vila-seca enllaç-Aeroport de Reus (Tarragona) i Vilafranca del Penedès (Barcelona).

Així, el sindicat aposta per construir dues noves estacions o baixadors a l'entorn de Vila-seca i en el de Vilafranca per evitar desplaçaments en vehicle privat fins a Tarragona o Barcelona per poder utilitzar l'alta velocitat.

Aquesta proposta de xarxa es complementaria amb dues fases més, en la qual s'afegirien les futures estacions d'alta velocitat previstes en l'Aeroport de Girona i al Prat de Llobregat (Barcelona), així com es crearia un enllaç amb Perpignan (França).

GREUGE ENTRE TERRITORIS

Puivecino ha explicat que existeix un greuge entre les freqüències que existeixen entre les capitals de província de Catalunya i les de la Comunitat de Madrid i les dues Castellas, ja que l'oferta en aquesta última zona és "pràcticament el doble" que al territori català.

En aquest sentit, el sindicat creu que la millora de la xarxa hauria d'anar acompanyada d'un increment de l'oferta d'entre el 266% i el 378%, passant dels 10.000 serveis diaris d'Avant existents actualment en dies laborables --segons els seus càlculs-- a entre 27.500 i 38.980.

Amb la seva proposta, hi hauria un tren en funcionament cada hora i, segons Rodríguez, la implementació d'aquest projecte, que remunta a un primer informe de 2021, és possible "en el curt termini" i de manera senzilla amb els trens que ja existeixen, però que operen en una altra comunitat.

OPERADORS PÚBLICS

Per al sindicat, és imprescindible que aquesta xarxa, que no compta amb un pressupost fixat, estigui operada únicament per empreses públiques, la qual cosa crearia llocs de treball de qualitat, i garantiria la parada en totes les parades assenyalades, indiferentment de si és rendible.

Quant al preu, l'informe assenyala que els serveis de la CATAV haurien de tenir una tarifa similar als de mitja distància convencional, amb una taxa que rondaria els 11 cèntims el quilòmetre.

La proposta encara no ha estat debatuda amb les administracions públiques, encara que el sindicat preveu reunir-se amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, el proper 17 de setembre i presentar al públic l'informe el 18.

Contador