Actualitzat 24/05/2018 14:12

CCOO avisa que la contribució salarial al PIB català cau al 45,9%, la pitjor xifra des del 2000

Gina Argemir i Ricard Bellera (CCOO)
Europa Press

El sindicat reclama un augment dels salaris i lamenta la baixa redistribució de la riquesa malgrat el creixement econòmic

BARCELONA, 24 maig (EUROPA PRESS) -

CCOO de Catalunya ha alertat de la caiguda accelerada" de la contribució salarial al PIB català, que es va situar en el 45,9% el 2017, el seu pitjor valor des de l'any 2000, i reclama un augment salarial i la derogació de la reforma laboral del 2012 per esmenar la baixa distribució de la riquesa i evitar que la demanda interna es vegi afectada.

Aquestes són les conclusions de l'informe 'Un creixement econòmic desequilibrat' elaborat pel sindicat i presentat aquest dijous pel secretari de Treball i Economia de CCOO de Catalunya, Ricard Bellera, i la responsable d'Economia i Seguretat Social del sindicat, Gina Argemir.

L'informe analitza el mercat de treball en l'actual context econòmic i posa de manifest la precarietat laboral, tant en condicions com en salaris, en un moment en el qual l'economia catalana compta amb una taxa de creixement (3,4%) superior a l'espanyola i a la de l'Eurozona.

POCA REDISTRIBUCIÓ

"Des del 2008 fins el 2017 hi ha hagut una caiguda accelerada del pes de la renda dels salaris en el conjunt de la riquesa, ja que s'ha passat del 50,7% en 2009, al 45,9% el 2017, un efecte inversament proporcional a l'experimentat per la rendes de capital", ha apuntat Argemir.

"Això vol dir que ens trobem en una fase d'expansió i en un moment d'aparent recuperació econòmica. Però en comptes de que totes les variables evolucionin en un mateix sentit, veiem com els beneficis i l'oferta productiva creix mentre que la variable salarial està en reculada", ha afegit.

El 2017, l'oferta productiva ha registrat un increment en tots els sectors excepte en l'agricultura: mentre que la producció industrial va augmentar un 4,7%, la construcció un 4,9% i el sector serveis un 2,9%, l'agricultura va caure un 3,1%.

CONSEQÜÈNCIES A LLARG TERMINI

L'informe indica que aquesta situació limita el creixement econòmic a mitjà i llarg termini perquè suposa una menor font d'ingressos públics en matèria d'impostos i una necessitat més gran de recórrer al crèdit privat.

El sindicat alerta del risc que aquest dèficit salarial acabi provocant un caiguda de la demanda interna, baixi la producció i, a la llarga, faci insostenible l'estat del benestar, a més provocar que la classe treballadora sigui més vulnerables davant una altra crisi econòmica.

Per aquesta raó, Bellera ha lamentat la "postura tan tancada" de la patronal davant la reclamació de recuperació salarial, quan organismes internacionals com el FMI i el BCE també van alertar dels riscos del creixement desequilibrats en sengles estudis, ha raonat.

"Hi ha més riquesa amb menys treballadors, que fan menys hores i cobren menys. Hi ha 305.400 persones ocupades menys que fa 10 anys", ha indicat Bellera, i ha alertat de la insostenibilitat de les pensions a causa del dèficit de persones ocupades menors de 40 anys.

"El creixement mal distribuït comporta un triple risc, ja que limita el canvi de model productiu, ofega l'estat del benestar per falta d'ingressos i no reforça la demanda interna com a motor de l'economia", ha conclòs Bellera.

Contingut patrocinat