Publicat 15/06/2024 13:41

Catalunya té 7.500 punts de recrrega elctrics d'accés públic, que estan "infrautilizats"

Archivo - Un vehicle en un punt de recrrega elctrica
Eduardo Parra - Europa Press - Archivo

Haur d'arribar als 100.000 carregadors el 2035 per complir amb els objectius europeus

BARCELONA, 15 juny (EUROPA PRESS) -

Catalunya té actualment uns 7.500 punts de recrrega per a cotxes elctrics que són d'accés públic, és a dir, que es troben en espais als quals qualsevol usuari pot accedir pagant o de manera gratuta, dels quals la majoria estan "infrautilizats".

Així ho ha explicat el tcnic de mobilitat de l'Institut Catal d'Energia de la Generalitat, Miquel ngel Escobar, en una entrevista a Europa Press.

Segons Escobar, l'ocupació dels punts de crrega ha baixat de manera exponencial en els últims mesos: "Quan la crrega era gratuta, la gent se n'aprofitava. En el moment en el qual és de pagament, la gent només la fa servir quan realment la necessita".

En aquest sentit, la Generalitat defensa un model en el qual els punts de crrega d'accés públic són complementaris als que els usuaris tenen a casa o on aparquen el vehicle.

"Ara mateix tenim una infraestructura adequada per al parc de vehicles que tenim, no necessitem més punts de crrega", i ha defensat un creixement acompassat entre els punts de crrega i la quantitat de turismes elctrics en el mercat.

Segons les últimes dades de la patronal del motor Fecavem sobre el parc mbil de vehicles, del gener del 2024, a Catalunya el 0,81% dels cotxes són elctrics i el 5,24% són híbrids, és a dir, que combinen la gasolina o el diesel amb l'electricitat.

La normativa europea indica que Catalunya haur de tenir 100.000 punts de crrega el 2035, per la qual cosa actualment ha complert el 7,5% d'aquest objectiu i en 11 anys haur de construir un 92,5% més de carregadors, la qual cosa Escobar ha definit com a "complicat".

PER ZONES

La majoria dels carregadors elctrics a Catalunya, que es poden consultar a la pgina de transparncia de la Generalitat o a l'aplicació Electromaps, es troben a les zones urbanes, sobretot a Barcelona i la seva rea metropolitana.

Escobar ha explicat que, a les zones on hi ha més mobilitat i més vehicles, "les empreses privades tenen més inters per posar els seus carregadors".

Ha valorat que, amb el temps, "la densitat de punts de crrega anir augmentant" i que les zones rurals tindran cada cop espais disponibles per als vehicles elctrics.