Publicat 11/04/2018 11:34

Catalá insisteix que la detenció de Falciani no és un favor a Suïssa: "Menys pel·lícules i més tractats internacionals"

Podem ironitza sobre la "casualitat" que es tramiti la petició d'extradició amb la "necessitat de col·laborar" amb les autoritats helvètiques

El ministre Rafael Catal, en la sessió de control al Govern central
Europa Press

MADRID, 11 abr. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Justícia, Rafael Catalá, ha insistit aquest dimecres al Congrés dels Diputats que la detenció del que fos informàtic del banc suís HSBC, Hervé Falciani, no respon cap favor a les autoritats suïsses a canvi que extraditin les polítiques independentistes Marta Rovira (ERC) i Anna Gabriel (CUP), processades pel Tribunal Suprem.

"Menys pel·lícules i més tractats internacionals", ha afegit.

En la sessió de control al Govern central, el diputat d'Units Podem Txema Guijarro ha preguntat al ministre sobre quins "mecanismes" contempla el Govern espanyol per a la "protecció de persones que presten la seva col·laboració per a l'esclariment d'actes delictius", com és el cas de Falciani, que amb la seva coneguda llista va destapar el nom de més de 100.000 clients de l'entitat financera amb comptes opacs.

"La seva col·laboració va ser determinant per fer aflorar 300 milions d'euros" que estaven destinats a l'"evasió", ha destacat el secretari general del grup confederal.

Ha recordat que Falciani va ser detingut el passat 4 d'abril per una reclamació de les autoritats suïsses pel compliment d'una condemna de cinc anys pel delicte d'espionatge industrial, el mateix pel qual l'Audiència Nacional va rebutjar entregar-lo al maig del 2013, i que aquesta petició del país helvètic es va registrar al maig del 2017.

En aquest sentit, Guijarro ha ironitzat sobre la "casualitat" que la tramitació d'aquesta petició d'extradició tingui relació amb "la necessitat de col·laboració amb Suïssa per processar polítics catalans", en referència a Rovira i Gabriel, fugides en aquest país.

"DECISIÓ JURISDICCIONAL" I L'"IMPERI DE LA LLEI"

Després d'això, el ministre, que ha explicat en aquest cas entren "dos plànols": la "decisió jurisdiccional" que adopten els jutges de l'Audiència Nacional, i l'"imperi de la llei" que marca la "protecció que tenen els denunciants"; ha tornat a negar que la detenció de l'informàtic tingui relació amb "un fosc intercanvi de favors" o "intercanvi d'ostatges", com han dit --i així ha recordat Catalá-- el líder de Podem, Pablo Iglesias, o el seu company de partit Rafael Mayoral, respectivament.

"Menys pel·lícules, menys 'El puente de los espías', menys 'Allibereu Willy' i molta més aplicació del dret internacional", ha emfatitzat Catalá.

El titular de Justícia ha emmarcat la possible entrega de Falciani com un més dels "centenars d'expedients d'extradició que es tramiten amb normalitat" amb Suïssa; si bé, ha subratllat que la decisió la prendran els tribunals.

Sobre el temps transcorregut entre que es va rebre la petició de les autoritats helvètiques fins que es va detenir Falciani, el ministre ha postil·lat que són les forces i cossos de seguretat el que remeten l'expedient a l'Audiència Nacional i que és aquesta la que el "porta endavant" quan considera que hi ha "elements suficients".

"És l'obligació d'un país lleial i amic com Espanya, que ha de promoure això i assistir al que diguin els tribunals", ha conclòs.

Contingut patrocinat