MADRID, 31 jul. (EUROPA PRESS) -
El president del PP, Pablo Casado, plantejarà aquest dijous al cap de l'Executiu, Pedro Sánchez, un "reforçament institucional" enfront de l'independentisme i polítiques "eficaces" per abordar la immigració davant l'arribada massiva de persones a les costes espanyoles aquest estiu, segons han avançat a Europa Press fonts del partit.
Sánchez rebrà Casado a les 17.00 hores d'aquest dijous al Palau de la Moncloa. Es tracta de la primera trobada oficial entre tots dos des de l'elecció del nou líder dels 'populars' fa 10 dies en un Congrés Nacional extraordinari, quan es va imposar a l'exvicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría.
Casado ja ha avançat als seus parlamentaris que el PP farà una oposició "responsable" però contundent contra el Govern de Pedro Sánchez. D'antuvi, ja ha activat una ofensiva parlamentària en els principals assumptes d'actualitat, com la vaga del taxi o l'arribada d'immigrants.
REFORMA ELECTORAL
Una de les qüestions que el president del PP portarà a La Moncloa és la necessitat que hi hagi una "major governabilitat i estabilitat" a través d'una reforma de la Llei de Règim Electoral General (LOREG) perquè als ajuntaments governi la llista més votada, segons han informat a Europa Press les mateixes fonts.
A menys de 10 mesos per a les eleccions autonòmiques i municipals, la portaveu del Grup Popular al Congrés, Dolors Montserrat, ha registrat aquest dimarts una proposició de llei per implantar un sistema que propiciï que la llista més votada governi els ajuntaments.
En concret, el PP planteja que pugui governar amb majoria absoluta una llista que guanyi les eleccions municipals però que només obtingui un 35% dels vots vàlids, sempre que tregui un avantatge de cinc punts al següent, o fins i tot amb un 30% per cent dels vots, si a més treu deu punts de diferència a la segona llista.
DELICTES DE SEDICIÓ I CONVOCATÒRIA IL·LEGAL DE REFERÈNDUM
Casado proposarà també a Sánchez un reforçament institucional enfront de l'independentisme. Fa uns dies ja va anunciar que portarà al Congrés una proposició de llei per modificar el Codi Penal i introduir de nou dos tipus penals: el de sedició impròpia i el de convocatòria d'un referèndum il·legal, suprimits pel PSOE el 1995 i 2010 respectivament.
De la mateixa manera, Casado vol que es prohibeixin els indults als condemnats per delictes greus com el de sedició o rebel·lió i ampliar el recurs previ d'inconstitucionalitat. Al seu parer, aquestes mesures reforçarien l'Estat de Dret enfront dels secessionistes "sense necessitat d'haver d'anar a un procediment penal" com està passant "ara".
El líder del PP ha criticat que Sánchez es reunís amb el president de la Generalitat, Quim Torra, quan aquest havia anunciat que no renunciaria al dret d'autodeterminació. Per això, ha avisat que exigirà l'aplicació de l'article 155 de la Constitució a Catalunya si el Govern del PSOE segueix mantenint una posició "tan ambigua" enfront dels independentistes.
POLÍTICA EFICAÇ DAVANT L'ARRIBADA D'IMMIGRANTS
En aquesta trobada a La Moncloa, Casado també posarà damunt de la taula la necessitat d'impulsar polítiques "eficaces" per abordar la immigració, han indicat fonts del PP. El Grup Popular ha sol·licitat ja la compareixença al Congrés del ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, davant l'augment de les arribades de migrants a Espanya perquè expliqui la seva gestió davant "el drama de la immigració".
Casado considera que en matèria d'immigració "no hi ha lloc per a la demagògia" sinó que cal ser "responsables" perquè "no és possible que hi hagi papers per a tots", una cosa que el PP ha de dir "encara que sigui políticament incorrecte". Aquestes paraules li han provocat una allau de crítiques des de l'esquerra i el Govern del PSOE, que l'han comparat amb el viceprimer ministre italià, l'ultradretà Mateo Salvini.
El PP ha defensat la "valentia" de Casado. El sotssecretari d'Organització, Javier Maroto, ha rebutjat les acusacions que el PP estigui proper a les "dretes europees reaccionàries" i ha recriminat a l'Executiu del PSOE el seu "bonisme", que ha portat a una situació que "està desbordant" el Govern.
POLÍTICA ECONÒMICA
Durant la seva trobada a La Moncloa, fonts del Partit Popular han avançat que Casado també plantejarà a Pedro Sánchez "responsabilitat econòmica i fiscal amb els compromisos amb la UE i el sostre de despesa".
El PP considera que el Govern del PSOE ja ha demostrat la seva "feblesa" parlamentària després que divendres passat el Ple del Congrés dels Diputats rebutgés l'acord sobre els objectius d'estabilitat pressupostària i deute públic per 2019-2021, que van a acompanyats del límit de despesa no financera per 2019, conegut com a sostre de despesa.
El president del PP ha subratllat que el seu partit està "preparat" si hi ha una convocatòria d'eleccions generals per part de Sánchez. "Al Govern del PSOE se li ha acabat el període de gràcia", ha repetit aquests dies.