Actualitzat 19/06/2014 12:37

La Cambra de Barcelona exigeix la retirada del Fons d'Accessibilitat Terrestre Portuària

Miquel Valls
Foto: EUROPA PRESS

BARCELONA, 19 Jun. (EUROPA PRESS)

La Cambra de Comerç de Barcelona ha exigit aquest dijous al Govern espanyol la retirada del Fons d'Accessibilitat per finançar els accessos terrestres dels 28 enclavaments del sistema portuari espanyol que el Ministeri de Foment preveu impulsar en les pròximes setmanes mitjançant un Decret Llei.

   En un comunicat, la cambra catalana ha argumentat que un plantejament equivocat d'aquest fons "amenaçaria seriosament" la competitivitat de tot el teixit productiu i empresarial que opera a través del Port de Barcelona, i que ha recordat que suma gairebé 3.000 empreses amb una xifra de facturació total de 300.000 milions d'euros, i que genera un volum de feina de més d'un milió de llocs de treball.

   Ha exigit rigor al Ministeri perquè la disponibilitat de diners per a noves inversions no es basi en la imposició de noves obligacions per als ports més eficients, i visió empresarial per incentivar la millora contínua de la gestió de les autoritats portuàries, "premiant i no castigant" l'orientació a donar servei als seus clients i a la generació recurrent de beneficis.

   La Cambra de Barcelona ha considerat que la falta d'impacte en els Pressupostos Generals de l'Estat "no pot ser l'únic criteri de decisió a l'hora de demanar a les autoritats portuàries que alliberin fins a 100 milions d'euros anuals per a noves inversions públiques fora del seu domini".

   Ha recordat que els usuaris (concessionaris, operadors i carregadors) són els que generen els ingressos del sistema portuari i, per tant, "cal evitar mecanismes que alterin les condicions de lliure competència entre ells independentment de quin sigui el seu port de referència".

   Segons l'ens, un plantejament basat únicament a mobilitzar recursos procedents de les autoritats portuàries que generin beneficis "seria contraproduent per aconseguir l'objectiu declarat d'aprofitar al màxim el finançament privat" per a l'execució de les inversions necessàries per eliminar limitacions al creixement actual i a mitjà i llarg termini.

DECRET LLEI

   De convertir-se en una realitat aquest fons, que s'emmarca en un pla de mesures per a la reactivació econòmica aprovat pel Govern espanyol el 6 de juny, en el cas del Port de Barcelona suposaria aportar 37,3 milions d'euros, ja que el 2013 va registrar uns guanys de 74,6 milions.

   D'aquesta manera, l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) aportaria el 30% del total del fons, i aquesta xifra obtindria el 72% si s'agreguen les autoritats portuàries d'Algesires, Balears, Cartagena i Las Palmas, que són els ports amb més beneficis.

   Actualment, el sistema portuari espanyol es finança sobre la base de l'autonomia financera dels ports, si bé preveu que els ports amb beneficis contribueixin al conjunt, de manera que el 4% dels ingressos per taxes es destina a finançar l'Organització Pública de Ports de l'Estat, i un 4,5% del 'flux de caixa' es dirigeix al Fons de Compensació Interportuari, de manera que es manté als ports deficitaris.

   D'aquesta manera, el Port de Barcelona, que és el primer contribuïdor del sistema, aporta el 22,5% del total del Fons de Compensació Interportuari i el 17,5% del fons per finançar Ports de l'Estat, dues aportacions que el 2013 van ascendir més de deu milions, i a 47,3 milions si es té en compte període comprès entre 2009 i 2013.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés