Publicat 15/11/2015 11:51

Cambra afirma que el procés sobiranista no afecta la competitivitat del port de Barcelona

El retard en els accessos ferroviaris podria comprometre el pla estratègic del port per al 2020

BARCELONA, 15 nov. (EUROPA PRESS) -

El president del port de Barcelona, Sixte Cambra, ha assegurat que l'enclavament portuari està executant el seu pla estratègic sense cap afectació pel procés independentista iniciat a Catalunya, i ha asseverat que és una qüestió que ni tan sols es tracta en reunions amb potencials inversors.

"Tots els projectes que han anat sortint s'estan negociant amb normalitat. És un tema que ni surt, de veritat. No hi ha hagut cap reunió ni conversa amb inversors o concessionaris en què s'hagi posat sobre la taula aquesta qüestió", ha dit Cambra en una entrevista d'Europa Press.

Malgrat que el procés sobiranista de Catalunya no està afectant la competitivitat del port de Barcelona, el que sí que va en contra és, segons Cambra, l'actual model de gestió de Ports de l'Estat: "Les coses s'han fet més complicades a partir de l'última modificació de la Llei de Ports per la necessitat dels informes vinculants".

"Un projecte acabat en estat de poder ser licitat, abans de la licitació, ha de rebre un informe vinculant tècnic de Ports de l'Estat, i a vegades hi ha tres mesos o quatre en què el consell rector no es reuneix. El problema és aquest model. Com a mínim, per a ports com Barcelona, València i Algesires no és àgil i no ens fa competitius respecte als ports de referència europeus".

Aquest retard s'aplica també que el Ministeri de Foment encara no ha signat la modificació de la Delimitació d'Espais i Usos Portuaris (Deup), que preveu la incorporació a la zona de domini portuari dels terrenys on es realitzaran les obres dels accessos ferroviaris, de manera que el port no ha pogut avançar en la part que li correspon dels accessos.

"Estem totalment aturats. Hem perdut quatre mesos per poder licitar les vies dins l'àmbit del port, en paral·lel al Moll Prat i a la terminal Best, i fins que no s'aprovi la nova Deup tampoc tenim cobertura legal per a la negociació de les expropiacions", ha assenyalat.

"Per llei no podem invertir més que en el territori que és nostre. El que sabem és que està a l'últim pas per a la seva aprovació i que la previsió és deixar-la signada abans de les eleccions generals", ha indicat Cambra.

FONS D'ACCESSIBILITAT

Després de preguntar-li sobre la possibilitat que el port de Barcelona hagi de fer aportacions en forma de préstec al Fons d'Accessibilitat Terrestre el 2016 si se segueix endarrerint l'aprovació de la Deup, ha respost: "Defensarem que no sigui així perquè esperem que el 2016 puguem invertir en els accessos".

Aquest fons preveu que els ports amb beneficis hauran de contribuir a finançar projectes de connectivitat d'altres enclavaments portuaris que no puguin emprendre aquestes inversions, tot i que els ports amb guanys quedaran eximits sempre que estiguin immersos en projectes de connectivitat propis.

Pel que fa a la part dels accessos ferroviaris que li correspon al Ministeri de Foment, es va signar un protocol d'actuació el setembre de 2013, tot i això la licitació s'ha anat allargant per problemes tècnics i jurídics i encara no s'ha materialitzat.

LA FUNCIONALITAT DELS ACCESSOS

"Ara estem en vies de garantir que en aquest conveni de finançament es reculli clarament que es prendran les mesures necessàries perquè els problemes tècnics no alterin la funcionalitat i capacitat dels accessos", ha sostingut Cambra.

Els accessos ferroviaris han de donar sortida a les necessitats dels tràfics entre 2019-2020, i el pla estratègic del port de Barcelona per al 2020 preveu arribar a 70 milions de tones i tres milions de TEU --unitat equivalent a un contenidor de 20 peus--.

"Hem calculat aquestes xifres partint de la premissa que tindrem una capacitat d'accessibilitat coherent amb el trànsit global que esperem. És evident que si els accessos s'endarrereixen no es podrà arribar", ha dit.

"Ara per ara no hem perdut cap oportunitat, afortunadament, per problemes d'accessibilitat ferroviària, però les projeccions de creixement amb què treballem ens preocupen si el 2020 hem d'operar amb accessos provisionals", ha remarcat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés