Ricardo Rubio - Europa Press
MADRID, 6 nov. (EUROPA PRESS) -
La vicepresidenta del Govern central, Carmen Calvo, ha afirmat aquest dimarts que els presos del procés sobiranista estan a la presó per "cometre delictes" i jugar en una espècie de "gimcana" a veure "qui era més independentista" pensant que l'Estat no es defensaria. Però en una democràcia assentada com l'espanyola, "els fets tenen conseqüències", ha advertit.
Calvo ha respost així el senador del PDeCat Josep Lluís Cleries, a la sessió de control a l'Executiu a la Cambra alta, després que el parlamentari independentista acusés el PSOE de ser "còmplice" de la "injustícia" que l'Estat espanyol està cometent, al seu judici, amb Catalunya, demanant "més de 200 anys" de presó pels dirigents independentistes que van engegar el procés sobiranista que va desembocar en el referèndum de l'1-O i la declaració unilateral d'independència.
Cleries ha retret al Govern central no haver fet res a favor dels presos sobiranistes, atès que la Fiscalia ha acusat als seus principals dirigents d'haver comès un delicte de rebel·lió mentre l'Executiu de Pedro Sánchez oferia un diàleg polític enfront de la judicialització del conflicte.
Per al senador independentista, aquest fet demostra que "les acusacions estaven previstes des de fa un any". Sota el seu punt de vista, els responsables del procés no van incórrer ni en un delicte de "rebel·lió, ni sedició ni malversació" perquè "votar no és delicte, un referèndum no és delicte, ser català no és delicte". "Encara que els agradaria", ha afegit.
Després d'acusar el Govern espanyol de "voler impedir un referèndum d'autodeterminació", "no respectar els resultats" de les eleccions catalanes del 21 de desembre i "actuar de forma violenta sobre persones pacífiques", Cleries ha exigit a l'Executiu de Sánchez la "llibertat de tots els encausats" per "deixar de robar-los la vida", més encara després de la decisió del Tribunal Europeu de Drets Humans que ha dictaminat que el líder de l'esquerra abertzale Arnaldo Otegi no va tenir un judici imparcial en el procés que el va condemnar per pertànyer a ETA i pel qual segueix complint una condemna de 10 anys d'inhabilitació.
Calvo ha recordat al senador que el Govern central només pot donar compte d'aquests cinc mesos en els quals ha treballat "amb lleialtat" i "corresponsabilitat" amb el Govern català. "La resta a aquest poder no l'incumbeix", li ha etzibat la vicepresidenta.
VOTAR SÍ, PERÒ CONFORME A LA LLEI
La 'número dos' de l'Executiu socialista ha coincidit amb Cleries en què "votar no és delicte", però sempre que es faci "conforme a la llei", que s'acorda entre tots i respectant els drets dels altres. "Això és democràtic", li ha dit.
"Els seus companys estan en presó preventiva per haver comès delictes", li ha advertit a Cleries, a qui ha retret que en l'últim any les forces independentistes hagin portat Catalunya a un terreny "impossible". "A l'espai de les proclames es quedaran vostès sols, cada dia pitjor", ha resolt la vicepresidenta.