Publicat 12/05/2021 08:50CET

Calviño creu que la "competència impositiva a la baixa" entre CCAA afebleix el sistema fiscal

La vicepresidenta segona del Govern i ministra d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño. Foto d'arxiu.
EUROPA PRESS/J. Hellín. POOL - Europa Press

Defensa dissenyar un model de finançament d'autopistes i carreteres "més just"

BARCELONA, 12 maig (EUROPA PRESS) -

La vicepresidenta segona i ministra d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, ha mantingut que la "competència impositiva a la baixa de les comunitats és una dinàmica que empobreix tot Espanya" i que afebleix el sistema fiscal.

En una entrevista a 'El Periódico' aquest dimecres recollida per Europa Press, ha assegurat que aquesta competència impositiva no és responsable en un país "amb un important dèficit i alt deute públic i amb clares mancances de finançament en serveis públics com la sanitat i l'educació".

Sobre la reforma fiscal, ha afirmat que la prioritat per al Govern central és impulsar el creixement i l'ocupació i que "fins que sigui sostingut, no s'abordaran algunes reformes previstes en el pla" de recuperació econòmica després de la crisi de la covid-19, que el Govern ja ha remès a Brussel·les.

No obstant això, ha detallat que el comitè d'experts per a la reforma fiscal ja examina quins instruments poden modernitzar el sistema per fer-lo "més fort, sostenible, progressiu i just".

Sobre gravar més el dièsel enfront de la gasolina, ha plantejat analitzar la "fiscalitat verda" per anar cap a un model més modern i alineat amb les prioritats de la política econòmica, tenint en compte que l'objectiu del Govern central és que sigui progressiu --fet que no implica pujar impostos a les classes mitjanes, ha defensat--.

PEATGES EN AUTOVIES I AUTOPISTES

Quant a la possibilitat d'introduir peatges a la xarxa de carreteres estatals, ha lamentat que "molts anys ni tan sols" s'ha invertit prou per mantenir les infraestructures després de la crisi financera, que va baixar la inversió pública al 2% del PIB, ha recordat.

A més --ha detallat-- en alguns territoris es va implantar un sistema de concessió a operadors privats, per la qual cosa en algunes zones es paga per l'ús i en d'altres no: "Hem de dissenyar un model de finançament de les vies d'alta capacitat més just".

"El plantejament del nostre país no pot ser el de baixar impostos i no assumir models de gestió d'infraestructures que sí que tenen els nostres països veïns", i ha dit que el nou model tindrà en compte l'ús intensiu per part de persones que no tenen alternativa per anar a treballar i el sector del transport.

REFORMA LABORAL

En matèria laboral, s'ha emplaçat a treballar amb sindicats i patronals per fer que el contracte "indefinit sigui de debò l'habitual, a establir un mecanisme de flexibilitat i estabilitat alternatiu a l'altíssima temporalitat i l'excessiva volatilitat de l'ocupació característica de crisis anteriors, sobre la bona experiència dels ERTE".

En aquest sentit, també ha advocat per "aconseguir una adequada regulació de les subcontractes; i un marc modern per a la negociació col·lectiva", però no ha detallat si amb la reforma laboral tornaran a prevaldre els convenis de sector per sobre dels d'empresa.

Preguntada per si hi ha dues visions de la reforma laboral al Govern, ha dit: "Hi ha una visió única i clara pel que fa a què fer i la determinació de fer-ho. El pla que enviem a Brussel·les i, en particular el component del mercat laboral, és clar en les reformes que volem amb el màxim consens en el diàleg social".

Sobre la regulació dels preus del lloguer, ha dit que "pot tenir sentit en determinades circumstàncies, però no és la solució miraculosa per a tot" i que per això el Govern espanyol ha posat en marxa actuacions per millorar el parc públic d'habitatges i la protecció d'inquilins.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés