Publicat 07/08/2020 10:38

Calvet demanarà més finançament per al transport públic a la nova Llei de Mobilitat del Govern central

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Dami Calvet, durant l'entrevista
David Zorrakino - Europa Press

No hi haur contracte programa de Rodalies fins a tenir una "relació d'igual a igual" amb l'Estat

BARCELONA, 7 ago. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Dami Calvet, demanar més finanament per al transport públic de Catalunya i incloure la vinyeta a la Llei de Mobilitat Sostenible i Finanament del Transport que el Govern central preveu presentar a finals d'any.

Així ho ha avanat a una entrevista d'Europa Press, on ha indicat que la Generalitat vol que l'Estat recuperi les xifres precrisis a la seva aportació per finanar el transport públic: "És una demanda histrica".

Ha recordat que el Govern central va rebaixar la seva aportació fa uns anys dels 170 milions als 100 actuals: "Ara veiem una oportunitat perqu el Ministeri ha iniciat les consultes prvies per a la nova Llei de Mobilitat, i direm la nostra opinió".

Calvet, que manté una relació "permanent i continuada", amb el ministeri de José Luis Ábalos, ha explicat que la situació financera del transport públic s'ha agreujat amb la pandmia del coronavirus i l'estat d'alarma, durant el qual el sistema s'ha mantingut operatiu per amb caigudes de la demanda de fins al 97% a algunes setmanes.

Ha afirmat que el dficit real a 31 de juny s'ha situat en els 225 milions d'euros, molt proper a les previsions, si bé tot indica que el dficit de 500 milions que es preveia que arrossegués el transport públic fins a finals d'any es rebaixi a entre 350 i 400 milions, sempre que no es tornin a produir confinaments.

Aquest dficit obliga a engegar un mecanisme per compensar als operadors, i Calvet ha explicat que est en converses amb la conselleria d'Economia i Hisenda de la Generalitat per veure els recursos que pertanyen a Catalunya per aquest concepte dels fons anunciats per l'Estat.

Segons clculs del conseller, es rebran uns 130 milions per aquest concepte, una xifra inferior a la necessria: "S'ha d'augmentar la xifra que el Ministeri posi a la disposició de les comunitats per compensar el dficit del transport públic".

Una vegada la Conselleria rebi aquesta quantitat, la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'rea Metropolitana de Barcelona --administracions que integren l'Autoritat del Transport Metropolit (ATM)-- hauran de posar-se d'acord per decidir la seva aportació i aconseguir així la compensació total als operadors.

VINYETA

Un altre dels elements que Calvet vol que inclogui la nova Llei de Mobilitat és la vinyeta, un mecanisme de gestió de la xarxa viria d'altes prestacions.

Preguntat per si la Generalitat es planteja aplicar la vinyeta a les vies de la seva titularitat si l'Estat rebutja la mesura, Calvet ha contestat: "No ens agradaria haver d'arribar a aquest extrem, per no ho descartem".

"L'Estat no pot defugir de parlar i acordar com es gestionen les vies d'altes prestacions; per inters propi i perqu així ho mana Europa", ha asseverat.

Per al conseller, no és sostenible el sistema actual, en qu conviu la gratutat amb peatges a l'ombra i explícits: "Hem fet els deures i exigim al Ministeri que faci els seus i puguem implantar la vinyeta el més rpid possible. Ens hagués agradat l'1 de gener de 2021, per no ser possible".

T-MOBILITAT

La pandmia també ha retardat la T-Mobilitat, el nou sistema tarifari integrat basat a la tecnologia de validació sense contacte que permetr passar de la banda magntica al xip, i les proves pilot que es preveien per l'abril i el maig d'aquest any perqu entrés en funcionament el prxim gener.

"Estem reconfigurant calendaris. Volem que s'apliqui al llarg de 2021 i estem treballant amb SOC Mobilitat i els operadors per veure si ser a finals del primer trimestre o al segon trimestre", ha comentat.

RODALIES

Respecte a la renovació del contracte programa de serveis per Rodalies, després que l'acordat al 2013 no arribés a validar-se per l'Estat, Calvet ha dit que "no hi haur contracte programa mentre no hi hagi un compromís per part de l'Estat de definir una relació respecte a Rodalies d'igual a igual".

Ha recordat que el trasps de Rodalies va ser "incomplet i insatisfactori" i la Generalitat vol reobrir-ho, per a través d'una relació directa amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i no com l'actual, que és entre la Conselleria de Calvet i Renfe, l'operador de Rodalies.

"Aquesta relació entre iguals ens permetr definir les relacions que després tenim amb Adif en infraestructures i amb Renfe respecte al servei. Si no hi ha aquest esquema, no hi haur contracte programa amb Renfe", ha assegurat.

En aquest sentit, ha defensat que no fer-ho així seria "comenar la casa per la teulada o continuar fent la teulada d'una casa que no existeix".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés