Publicat 13/3/2019 15:32:59 +01:00CET

Calvet demana una relació bilateral entre Territori i Foment per al traspàs de Rodalies

Av.- Calvet demana una relació bilateral entre Territori i Foment per Rodalies
EUROPA PRESS

Proposa un conveni marc de sis punts i comissions de seguiment amb Renfe i Adif

BARCELONA, 13 mar� (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Dami Calvet, ha proposat a l'Estat espanyol una nova relació bilateral entre la Conselleria de Territori i el Ministeri de Foment per reobrir el trasps de Rodalies i "establir un nou model de governana" a través d'un conveni de sis punts.

Així ho ha expressat el conseller aquest dimecres en comissió parlamentria per explicar la gestió de Rodalies, en qu ha comparegut a petició prpia i ha lamentat l'estat del servei, sobretot després dels dos accidents mortals a l'R4 dels darrers mesos.

Els punts del conveni són: el trasps de recursos, un contracte de serveis amb Renfe, un pla d'inversions, la segregació de la unitat de negoci de Rodalies com una unitat autnoma, el trasps de les línies que passen exclusivament per Catalunya i el disseny d'un nou mecanisme de coordinació: "Aquest conveni faria que totes dues parts quedin obligades".

Ha sostingut que aquesta nova relació hauria de disposar d'una comissió específica en comptes de, per exemple, penjar de la comissió bilateral de la disposició addicional tercera, perqu el més idoni, segons el conseller, seria un nou instrument que únicament tracti el conveni.

Ha defensat que de la comissió bilateral han de sortir dues comissions de seguiment, una amb Renfe --l'operadora del servei-- i una altra amb Adif --propietria de la infraestructura-- per abordar el contracte de serveis i el pla d'inversions, respectivament.

10 ANYS DEL TRASPS

Calvet ha qualificat de singular l'arquitectura competencial sortint del trasps de Rodalies a la Generalitat, executat el 2010, i que ha acabat donant al Govern catal les funcions de regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció del servei: "Quan es va produir, la confiana dels usuaris ja era molt petita".

Així mateix, ha recordat que l'Estat es va comprometre a consignar el dficit i transferir els diners a la Generalitat perqu liquidi: "Tampoc no s'ha complert.

Des del 2010 l'Estat no ha fet cap consignació", ha afirmat, i ha recordat que aix ha contribut a afeblir la posició de la Generalitat.

"Parlem deu anys després d'un trasps incomplet i incomplit. És un miratge", ha afegit Calvet, que considera que el mal servei s'ha cronificat, sobretot tenint en compte els dos accidents a l'R4.

NOVA PROPOSTA

"Volem revertir la situació, en l'última carta que vaig enviar a Pedro Saura --actual secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge--, li exposo que no estem d'acord amb aquesta proposta de creació de grups bilaterals, proposo la reobertura del trasps", ha afirmat Calvet.

"Volem establir un nou model de governana i creiem que s'ha de basar en una relació bilateral entre l'Estat i la Generalitat. No una relació amb Adif, relació bilateral departament i ministeri", ha prosseguit.