Calvet demana una relació bilateral entre Territori i Foment per al traspàs de Rodalies

Av.- Calvet demana una relació bilateral entre Territori i Foment per Rodalies
EUROPA PRESS
Publicat 13/3/2019 15:32:59CET

Proposa un conveni marc de sis punts i comissions de seguiment amb Renfe i Adif

BARCELONA, 13 Març (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha proposat a l'Estat espanyol una nova relació bilateral entre la Conselleria de Territori i el Ministeri de Foment per reobrir el traspàs de Rodalies i "establir un nou model de governança" a través d'un conveni de sis punts.

Així ho ha expressat el conseller aquest dimecres en comissió parlamentària per explicar la gestió de Rodalies, en què ha comparegut a petició pròpia i ha lamentat l'estat del servei, sobretot després dels dos accidents mortals a l'R4 dels darrers mesos.

Els punts del conveni són: el traspàs de recursos, un contracte de serveis amb Renfe, un pla d'inversions, la segregació de la unitat de negoci de Rodalies com una unitat autònoma, el traspàs de les línies que passen exclusivament per Catalunya i el disseny d'un nou mecanisme de coordinació: "Aquest conveni faria que totes dues parts quedin obligades".

Ha sostingut que aquesta nova relació hauria de disposar d'una comissió específica en comptes de, per exemple, penjar de la comissió bilateral de la disposició addicional tercera, perquè el més idoni, segons el conseller, seria un nou instrument que únicament tracti el conveni.

Ha defensat que de la comissió bilateral han de sortir dues comissions de seguiment, una amb Renfe --l'operadora del servei-- i una altra amb Adif --propietària de la infraestructura-- per abordar el contracte de serveis i el pla d'inversions, respectivament.

10 ANYS DEL TRASPÀS

Calvet ha qualificat de singular l'arquitectura competencial sortint del traspàs de Rodalies a la Generalitat, executat el 2010, i que ha acabat donant al Govern català les funcions de regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció del servei: "Quan es va produir, la confiança dels usuaris ja era molt petita".

Així mateix, ha recordat que l'Estat es va comprometre a consignar el dèficit i transferir els diners a la Generalitat perquè liquidi: "Tampoc no s'ha complert.

Des del 2010 l'Estat no ha fet cap consignació", ha afirmat, i ha recordat que això ha contribuït a afeblir la posició de la Generalitat.

"Parlem deu anys després d'un traspàs incomplet i incomplit. És un miratge", ha afegit Calvet, que considera que el mal servei s'ha cronificat, sobretot tenint en compte els dos accidents a l'R4.

NOVA PROPOSTA

"Volem revertir la situació, en l'última carta que vaig enviar a Pedro Saura --actual secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge--, li exposo que no estem d'acord amb aquesta proposta de creació de grups bilaterals, proposo la reobertura del traspàs", ha afirmat Calvet.

"Volem establir un nou model de governança i creiem que s'ha de basar en una relació bilateral entre l'Estat i la Generalitat. No una relació amb Adif, relació bilateral departament i ministeri", ha prosseguit.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.