Actualitzat 06/05/2021 12:18

Calvet creu que el Govern central va "tard i malament" amb la proposta dels peatges

Archivo - Arxiu - El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet.
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

Preveu que la T-Mobilitat estarà disponible a l'àrea de Barcelona el gener del 2022

BARCELONA, 6 maig (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha sostingut aquest dijous que el Govern central va "tard i malament" amb la proposta d'introduir peatges a les autopistes i autovies a partir del 2024 per finançar-ne el manteniment.

En una entrevista a Catalunya Ràdio que ha recollit Europa Press, Calvet ha assegurat que aquest anunci no afecta la fi de les concessions i peatges a l'AP-2, AP-7, C-32 i C-33, que s'acabaran el 31 d'agost, i que la Generalitat ha aprovat contractes per assumir-ne el manteniment.

Ha alertat que Catalunya té "estudiat i advertit" des de fa temps quin és el millor model de gestió de les carreteres: al seu parer és el de l''eurovinyeta', previst en una directiva europea.

Aquest model --ha explicat Calvet-- es basa en el pagament d'una tarifa plana, que després pot evolucionar cap a una "tarifació per ús" si cal; segons la proposta de la Generalitat, la recaptació es dedicaria a reformar carreteres, millorar el transport públic i subvencionar millores ambientals en les flotes de vehicles, entre d'altres.

En aquest sentit, Calvet ha afirmat que la Generalitat ja va avisar al Govern central que la reforma del model de gestió de la xarxa de carreteres seria "un assumpte d'obligat compliment" que la Unió Europea exigiria a Espanya.

T-MOBILITAT

D'altra banda, el conseller ha avançat que el Govern buscarà que la T-Mobilitat --que permetrà el pagament 'contactless' al transport públic-- arribi a tot Catalunya, i no només a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Les proves d'aquest sistema començaran finalment al juny: "És veritat que anem amb molt de retard, perquè en el seu moment alguna administració va voler revisar el projecte" i després va arribar la covid-19, ha admès Calvet.

I ha avançat que l'1 de gener del 2022 la T-Mobilitat arribarà per primera vegada a l'àrea metropolitana de Barcelona, i després se'n començarà a ampliar el "cercle d'utilització" a tot el territori.

LÍNIA DEL VALLÈS D'FGC

Des del centre d'operacions d'FGC, Calvet ha celebrat que els trens nous de la línia del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) circularan "a freqüència de metro", gràcies a les millores que la Conselleria presentarà aquest dijous a Rubí (Barcelona).

Entre altres novetats, aquests 15 trens tenen més espai per a persones amb mobilitat reduïda, patinets i bicicletes, carregadors i USB per a cada seient, a més d'un disseny més vertical que augmenta la sensació d'amplitud, ha explicat Calvet.

Aquest projecte reflecteix "l'aposta per la mobilitat sostenible" de la Generalitat, amb més i millor transport públic, en les seves paraules, amb aquest projecte i amb d'altres --com la línia 9 del Metro-- que espera que rebin ajuts dels fons europeus de recuperació.

D'altra banda, ha defensat que la Generalitat és "titular" del servei de Rodalies, que aposten per millorar a través de la R-Aeroport --amb la compra de 10 trens que preveuen que circularan el 2024-- i les Rodalies de Lleida amb FGC.

FUTUR GOVERN

Quan li han preguntat si continuarà al capdavant de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat en el pròxim Govern, ha dit que les negociacions entre ERC i Junts encara no han arribat a aquest punt, perquè en aquests moments se centren en el programa polític i l'estratègia independentista: "Després vindran els noms".

A més, ha afirmat que no preveu "cap altra possibilitat" diferent a un govern entre ERC i Junts, i considera que totes dues formacions treballen per assolir un pacte que asseguri un executiu català al servei de les persones.**




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés