Actualitzat 23/10/2015 10:37

CaixaBank ha "pràcticament" eliminat les clàusules sòl de les hipoteques

BARCELONA, 23 oct. (EUROPA PRESS) -

CaixaBank "gairebé ha acabat" el procés d'eliminació de les clàusules sòl de les hipoteques de clients particulars, amb un 94% del total, i queden un 0,7% de la cartera sana, ha anunciat aquest divendres el conseller delegat de l'entitat, Gonzalo Gortázar.

En roda de premsa per presentar els resultats del tercer trimestre, ha detallat que s'ha eliminat la clàusula terra en uns 200.000 contractes (al voltant del 12,8% de la cartera sana), i que la majoria d'aquestes hipoteques procedia d'entitats adquirides, com Banca Cívica i Caixa Girona, ja que CaixaBank "no havia fomentat les clàusules terra".

El banc presidit per Isidre Fainé té més d'1,3 milions d'hipoteques a particulars, i ha atribuït l'eliminació de clàusules sòl a la reforma d'aquest any del codi de bones pràctiques de les entitats financeres, amb supòsits de protecció de les persones vulnerables que ha ampliat l'entitat.

Gortázar ha repassat que, el 2013 i 2014, CaixaBank ha fet un procés de revisió d'hipoteques cas per cas per si de cas havia hagut defectes de transparència en la seva contractació, que era el que marcava la jurisprudència, i que el 2015, arran de la reforma del codi de bones pràctiques, es van estendre els supòsits, com els de persones vulnerables, i el banc ha augmentat el criteri fins que "a efectes pràctics" són gairebé totes.

Ha destacat que ha estat una decisió "proactiva, pròpia i no imposada", i que afecta a futur, però no al que ja ha estat cobrat en el passat, i ha rebutjat que fossin clàusules inadequades.

COST DE 220 MILIONS

Ha reconegut que ha estat un "sacrifici important" per a CaixaBank, amb un cost anualitzat de 220 milions d'euros --dels quals el 80% ja es reflecteix en els comptes actuals--, però ha reivindicat que es tracta d'una bona mesura que beneficia els clients i que havia estat font de reclamacions i de fricció comercial en el passat.

Ha explicat que ho estan parlant i explicant als clients, i que si hi ha noves sentències judicials més exigents respecte a retroactivitat o altres aspectes, l'entitat les acatarà: "Si hi ha altres decisions judicials, les complirem escrupolosament".

COMISSIÓ EN ELS CAIXERS

Respecte a la comissió de dos euros en els caixers per als no clients per retirar efectiu, aplicada entre març i setembre, Gortázar ha indicat que no ha tingut impacte en la recaptació de comissions perquè l'operativa de no clients en els caixers s'ha reduït i s'ha recopilat una xifra "molt reduïda".

Ha insistit que no era una mesura per recaptar, sinó per posar en valor la inversió a la xarxa de caixers pròpia, i ha assenyalat que és una comissió que existeix en països com Japó, Austràlia, Estats Units i Alemanya, i que en aquests mercats és superior a dos euros: "No ens hem inventat una cosa rara que és anticompetitiva".

Ha destacat que "en cap moment" han cobrat dues vegades per la mateixa operació, i que van deixar de cobrar la comissió als no clients des que el Govern va legislar en contra seu, en espera d'les adaptacions tecnològiques per poder cobrar a les entitats emissores de la targeta.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés