Publicat 14/07/2019 18:08

Brufau: "Els polítics han de ser més pragmàtics en la lluita contra el canvi climàtic"

Antonio Brufau, president de Repsol
EUROPA PRESS - Archivo

Proposa en un article al 'FT' dedicar el 15% de l'impost sobre hidrocarburs a programes de reforestació a gran escala

MADRID, 14 jul. (EUROPA PRESS) -

El president de Repsol, Antonio Brufau, considera que "els polítics han de ser més pragmtics" en la lluita contra el canvi climtic perqu hi ha iniciatives que no estan tenint en compte que podrien aportar "nombroses solucions".

En un article signat per Brufau i publicat aquest diumenge a la web del diari econmic 'Financial Times', el president de Repsol afirma que "la classe política europea, volent aplacar els ciutadans, cada vegada més preocupats pels efectes del canvi climtic, recorre a declaracions vistoses que generen bons titulars, per que no condueixen necessriament a les bones polítiques".

Brufau afegeix que "un bon exemple" d'aix és "la demonització dels combustibles fssils", un enfocament que "est perjudicant la competitivitat de la indústria europea" en el seu conjunt i que, en molts casos, "es veu abocada a traslladar la seva producció a altres pasos amb una legislació més laxa", la qual cosa provoca que les emissions de CO2 segueixin creixent en el conjunt del planeta.

En l'article, en el qual demana una reflexió més mplia sobre determinades polítiques europees que considera poc eficients per aconseguir una reducció de les emissions, Brufau defensa el paper innovador i de motor de desenvolupament que ha tingut histricament la indústria en el continent i lamenta que Europa ara estigui "minvant la seva capacitat per crear llocs de treball ben remunerats i mantenir el lideratge en innovació industrial".

"Europa, que representa només un 10% de les emissions mundials de CO2, pretén que el 20% del PIB procedeixi de la indústria" per, desafortunadament, "aquest percentatge roman estancat en 17% des de fa gairebé una dcada", afegeix.

"Mentrestant -assegura Brufau-, la Xina, que representa un 28% de les emissions globals, sembla capa de liderar el progrés tecnolgic i atreure la inversió d'indústries europees, entre les quals s'inclouen els fabricants d'autombils, que s'estan veient expulsats dels seus propis mercats d'origen per aquesta narrativa dels qui competeixen per qui és el més verd".

En l'article, titulat "Els polítics han de ser pragmtics en la lluita contra el canvi climtic", el president de Repsol reflexiona sobre la necessitat d'una exigent gobernana global, més que regional, en aquest assumpte, així com sobre la preservació de la competitivitat industrial i el risc de deslocalització, la necessria neutralitat tecnolgica, a la qual es contraposen subvencions excessives a determinades tecnologies, o la disponibilitat de solucions de menor cost i més efectives a curt termini per reduir emissions.

Brufau es pregunta en l'article, recollit per Europa Press, quina és la visió europea en termes de creació de riquesa i lamenta que "sembla que som incapaos de veure més enll de solucions simplistes al problema de les emissions".

Com a alternativa, Brufau proposa diverses solucions, com dedicar el 15% de l'impost sobre hidrocarburs a programes de reforestació a gran escala per compensar les emissions de tot el sector del transport per carretera europea, i aconseguir així un efica embornal de carboni mentre van madurant altres tecnologies d'eliminació de CO2.

Aquests projectes de reforestació que, segons el president de Repsol, "resulten viables des de només 15 euros per tona de CO2 absorbida, revertirien a més dcades de descontrolada desforestació mundial i crearien activitat econmica en zones rurals, on la falta d'ocupació i de perspectives de futur han minvat la població i els serveis".

"Per contra, els ciutadans espanyols subvencionen el vehicle elctric a un cost de al voltant de 900 euros per tona de CO2 estalviada", la qual cosa "beneficia comparativament les elits urbanes, que són els qui més estan adquirint aquest tipus de vehicle", assenyala Brufau.

RENOVACIÓ DE LA FLOTA DE VEHICLES

Una altra de les solucions proposades pel president de Repsol és la renovació de la flota de vehicles, que "a Espanya té una antiguitat mitjana de 12 anys, per la qual cosa el Govern podria reduir molt més rpidament les emissions de CO2 ajudant la majoria dels ciutadans a substituir els seus motors de combustió antics per altres de nous".

"En la meva empresa -assegura el president de Repsol-, les refineries han redut per eficincia el seu consum energtic en un 20% en els últims deu anys" i, enfront d'aix, "els polítics no estan oferint als ciutadans incentius a l'eficincia", com ajudes a l'adquisició de les llums LED, electrodomstics de nova fabricació o allament d'edificis.

"Tampoc estan explicant als seus electors que l'eficincia també requereix d'una implicació individual, igual que estalviar aigua o reciclar", apunta.

Respecte a les tcniques de captura, ús i emmagatzematge del carboni, Brufau creu que "necessiten d'un gran desenvolupament i és primordial que les polítiques públiques prestin el seu suport al més aviat possible a les mesures ja adoptades per la indústria", especialment si tenim en compte que els pasos en desenvolupament "seguiran utilitzant, legítimament, el seu carbó autcton per generar electricitat en anys esdevenidors". "Necessitem menys retrica i més acció efica", conclou Brufau.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés