MADRID, 4 jul. (EUROPA PRESS) -
El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) ha publicat aquest dimecres, 4 de juliol, la llei de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) del 2018, per aquest motiu els nous comptes públics entraran en vigor aquest dijous 5, amb mesures com la pujada de les pensions, l'increment del salari dels funcionaris, l'ampliació a cinc setmanes del permís de paternitat i la baixada de l'IVA del cinema i de l'IRPF, entre d'altres.
El Ple del Congrés va aprovar el passat dijous definitivament la llei de Pressupostos del 2018, després d'acceptar 32 de les esmenes introduïdes al projecte durant la seva tramitació al Senat. Entre els canvis finalment incorporats als comptes es troben una millora en les ajudes a víctimes de la talidomida i diferents inversions en infraestructures d'Aragó, a proposta del Partit Aragonés (PARELL).
Encara que amb caràcter general, la llei de pressupostos d'aquest any entrarà en vigor aquest dijous, un dia després d'aparèixer en el BOE, algunes de les mesures que contempla tindran caràcter retroactiu des de l'1 de gener.
Amb els nous comptes del PP, mantingudes per l'Executiu del PSOE, les pensions mínimes pujaran un 3% aquest any, un 1,6% la resta i s'elevarà del 52% al 56% la base reguladora de les pensions de viduïtat.
REBAIXA D'IMPOSTOS
Pel que fa a la rebaixa de l'IRPF, que beneficiarà 3,5 milions de contribuents, serà d'uns 2.000 milions d'euros, de manera que es reduirà el mínim exempt en l'IRPF, que pujarà de 12.000 a 14.000 euros a l'any per a tots els contribuents. A més, hi haurà una rebaixa addicional per els qui perceben entre 14.000 i 18.000 euros anuals.
Juntament amb aquestes mesures, la rebaixa de l'impost inclourà diversos deduccions en la quota, com la referida a despeses de guarderia per fills menors de tres anys (1.000 euros anuals), que entrarà en vigor amb caràcter retroactiu des de l'1 de gener--; i per cònjuge amb discapacitat (1.200 euros anuals) o per família nombrosa (s'incrementa en 600 euros anuals per cada fill que excedeixi el nombre establert, amb caràcter general, a partir del quart fill inclusivament), que entrarà en vigor aquest dijous.
Els PGE també inclouen mesures recollides en l'acord subscrit entre Hisenda i sindicats, que contempla un marc plurianual d'increment salarial pels empleats públics pels tres propers anys, amb una pujada salarial fixa de l'1,75% pel 2018, del 2,25% pel 2019 i del 2% pel 2020, a la qual se sumaria una altra part variable lligada a l'evolució del PIB. En total, la forquilla d'alça salarial serà d'un mínim del 6,1% i un màxim del 8,79%.
En matèria d'oferta de treball públic, s'eleva al 100% la taxa de reposició del 100% en sectors prioritaris i al 75% en sectors no prioritaris, al que s'afegeix una borsa addicional del 5% per als sectors que considerin necessari reforçar, amb el que s'assegura creació d'ocupació neta.
En el cas de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat, Policia autonòmica i Policia local, la taxa de reposició puja al 115%. A més, els PGE incorporen també l'acord del Ministeri de l'Interior amb els sindicats que contempla 1.207 milions en tres anys per aconseguir l'any 2020 l'equiparació salarial entre policies nacionals i guàrdies civils i que, a la pràctica, es veurà reflectit l'any 2020 en un augment mitjà de 561 euros en la nòmina mensual dels policies i de 720 euros en la dels guàrdies civils.
IVA DEL CINEMA I PERMISOS DE PATERNITAT
Alhora, s'inclou la baixada de l'IVA del cinema del 21% al 10% i un augment de 30 milions d'euros per a les beques i ajudes generals, fins als 1.450,33 milions d'euros, la partida més gran de la història, segons va destacar Montoro. Igualment, entrarà en vigor l'augment dels permisos de paternitat de quatre a cinc setmanes, del qual es podran beneficiar els pares amb fills que neixin des del següent dia a la publicació dels PGE en el BOE.
Altres mesures que veuran la llum són l'augment de 46 milions a la política de dependència, el creixement del 16,5% de la inversió en infraestructures, a més de 7.044 milions d'euros (+8,3%) per R+D+i, així com un increment del 6,2% del pressupost destinat a Indústria i Energia i una alça del pressupost destinat a la lluita contra la violència de gènere, que el Govern central no ha quantificat.
També es recull la possibilitat d'assignar el 0,7% de la recaptació de l'impost de Societats per a la inclusió i el tercer sector d'àmbit estatal.
Amb un sostre de despesa de 119.834 milions d'euros, un 1,3% més, els nous Pressupostos contemplen uns ingressos tributaris de 210.015 milions d'euros, fet que representa un increment del 4,5% respecte el pressupost del 2017, però del 6% davant del finalment recaptat l'any passat.