SARAGOSSA 30 set. (EUROPA PRESS) -
L'alcalde de Saragossa, el socialista Juan Alberto Belloch, ha dit al líder del PSC, Pere Navarro, que no rectificarà les seves paraules sobre l'autodeterminació, i ha advertit que apostar des del partit pel 'dret a decidir' "és un error majúscul en termes polítics".
Navarro ha considerat aquest dilluns molt desafortunades les seves paraules en una entrevista a 'Abc', on ha defensat que milions de catalans se senten espanyols, i que el PSC ha de tenir clar que ETA ha matat per l'autodeterminació i no es va cedir --paraules per les quals Navarro ha exigit una rectificació i ha observat que sobre Catalunya cal tenir en compte molt el que es diu--.
En declaracions als mitjans de comunicació en un acte a Saragossa, Belloch ha assegurat: "No vaig a rectificar, no per res, sinó perquè ho crec profundament, crec que no hi ha cap diferència entre el 'dret a decidir' i el dret a l'autodeterminació, simplement són dues frases que s'utilitzen i que tenen el mateix contingut".
"És evident que, per evitar el dret d'autodeterminació, hem hagut de passar dècades de sofriment i de problemes gravíssims el conjunt del país, i si ETA no ha pogut, tampoc va a poder cap nacionalisme sobiranista; cap", ha asseverat.
Tot i això, ha apuntat que el PSC "no és sobiranista, vol el 'dret a decidir' per decidir ser un Estat federal dins d'Espanya, però és inacceptable que es concebi de veritat que una part del país pot ser subjecte sobirà".
Ho ha justificat a l'afegir que subjecte sobirà només ho és el conjunt dels espanyols: "Per tant, ho sento pel meu company, però no puc rectificar".
Sobre les relacions del conjunt del partit amb el PSC, ha indicat: "Tinc la impressió que Rubalcaba intenta per tots els mitjans evitar la ruptura i no em sembla que li estiguin deixant les coses fàcils perquè la tensió és permanent".
"La seva participació al 'dret a decidir' em sembla un error majúscul en termes polítics, també per al PSC, perquè veiem elecció a elecció com baixa la seva intenció de vot i no dóna la impressió que això remuntador, perquè aquest no és el plantejament dels nostres votants", ha manifestat.
"NO ES POT PACTAR"
Pel que fa a les possibles solucions en la relació entre PSOE i PSC, ho veu "complicat, perquè no es pot pactar: o ets partidari o no del 'dret a decidir".
Així, segons ell, per gairebé tot existeix un terme mitjà en política, "però el 'dret a decidir' o es té o no es té i no cap cap fórmula".
Belloch ha assenyalat que "caben fórmules si se n'anés a una reforma constitucional, i primer faria falta el consens del PP, perquè és impensable una reforma de la Constitució que no compti com a mínim amb les dues forces polítiques majoritàries i per descomptat que també amb els nacionalistes", per després estudiar algun tipus d'encaix de determinades comunitats.
Aquesta opció "pot ser possible, com a mínim es pot dialogar, però respecte al 'dret a decidir' no hi ha res que parlar: o es té o no es té, i segons la nostra opinió --i en aquest cas crec que no només la meva, sinó la del conjunt del partit-- ningú té, cap comunitat, el 'dret a decidir' a l'Estat constitucional espanyol", ha conclòs.