756551.1.260.149.20230401144003
La secretria d'Organització de Podem i secretria d'Estat d'Agenda 2030, Lilith Verstrynge, i la secretria general de Podem i ministra de Drets Socials i Agenda 2030, Ione Belarra - Fernando Sánchez - Europa Press
MADRID, 1 abr. (EUROPA PRESS) -
La líder de Podem, Ione Belarra, ha demanat a la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, signar aquesta mateixa tarda una declaració conjunta per desplegar unes primries obertes, de manera que est a "les seves mans" que puguin assistir aquest diumenge a l'acte de llanament de la seva candidatura.
També ha considerat legítim que algunes persones, fins i tot dins de l'arc progressista, pensin que Podem ha de tenir en el futur un "rol secundari" a l'esquerra del PSOE, per ella est convenuda que la seva formació és "imprescindible" i estar "forta" per revalidar el Govern de coalició i continuar lluitant per impulsar polítiques valentes.
"L'única manera de resoldre aquest debat és en primries obertes, en les quals qualsevol pugui votar, vingui d'on vingui, i triar el millor equip possible", ha emfatitzat durant la seva intervenció en el Consell Ciutad Estatal de Podem, el seu mxim rgan de direcció.
La cúpula del partit s'ha reunit aquest dissabte, la vigília de l'acte de diumenge del llanament de Sumar com a proposta electoral i ha redoblat la seva posició de subscriure abans un pacte bsic de confluncia per assistir a aquest acte.
En contraposició, els principals dirigents de la resta de formacions d'esquerra sí que ha confirmat l'assistncia a l'acte per brindar suport a la vicepresidenta, com és el cas d'IU, En Comú Podem, Més Madrid, Compromís o la Chunta Aragonesista, entre d'altres. Fins i tot, diversos diputats de Podem i els líders autonmics de Galícia i Navarra hi aniran sense esperar aquest acord.
"N'HI HA PROU QUE AQUESTA TARDA SIGNEM UN ACORD"
"Yolanda Díaz té a les seves mans que Podem estigui en l'acte de presentació de la seva candidatura. N'hi ha prou que aquesta mateixa tarda signem una declaració de compromís per celebrar unes primries obertes", ha insistit Belarra per defensar que aquesta condició és un "principi democrtic" i "el que vol la gent".
És més, ha dit que, sense aquestes primries, l'actual president del Govern central, Pedro Sánchez, "mai" no hauria estat secretari general del PSOE i no s'hauria creat l'actual Govern de coalició.
Així, Belarra ha exigit a Díaz tancar ara un acord i posar-se a treballar per fer, de manera immediata, una campanya conjunta i recórrer el país per donar suport als candidats d'Unides Podem als comicis del 28-M, ats que aquests comicis són rellevants per assegurar executius de coalició i garantir drets, com pot ser la renda bsica garantida que defensa el seu partit.
CRÍTIQUES A COMPROMÍS I MÉS MADRID: VAN REBUTJAR LA UNITAT EL 28-M
Fins i tot ha proclamat que aquesta unitat, que ara s'explora per a les generals, ja hauria d'haver estat possible en els comicis autonmics i municipals, per ha criticat que partits com Més Madrid i Compromís han rebutjat els "reiterats oferiments" de Podem per forjar una candidatura unitria a l'esquerra del PSOE.
També ha emfatitzat que no es poden tornar a cometre els "errors" de les últimes eleccions autonmiques d'Andalusia pel que fa als acords de "despatx" per a la coalició Per Andalusia, en les quals els morats van tenir tensions amb IU i Més País de manera que "van enterrar la unitat de l'esquerra", ja que es va donar l'esquena a les primries que només va fer Podem de manera interna.
D'altra banda, Belarra ha disertat que és conscient no només de la necessitat de reeditar l'Executiu de coalició, sinó que han de governar amb més fora per aconseguir completar les mesures progressistes que estan pendents.
Sobre esta qüestió, ha indicat que ells tenen clar que haurien arribat a un acord amb ERC i Bildu per derogar la llei mordassa o la necessitat de crear una empresa pública d'energia, la qual cosa el PSOE rebutja.
PODEM JA VA DEMOSTRAR QUE ÉS CAPA DE CONSTRUIR UNITAT
D'aquesta manera, ha assegurat que és "conscient" que per aconseguir aquest objectiu s'han d'aliar amb altres forces, que tenen interessos diferents, i amb persones que "no tenen el carnet de Podem".
Una pulsió d'unitat que, segons ha presumit, est present a Podem des que va néixer, en construir un espai conjunt des del PCE fins als verds, que es van presentar units únicament a Espanya a nivell europeu fins fa poc.
Davant els seus correligionaris, Belarra ha insistit que tenen l'oportunitat de reconstruir la unitat a l'esquerra del PSOE i que ningú no tingui cap mena de dubte que Podem treballar incansablement per aconseguir-ho.
Aix sí, ha destacat que va ser Podem, dins de l'arc de l'esquerra, que es va mantenir ferm quan era necessari governar en coalició amb el PSOE, com també van fer a diverses comunitats, i que adopta una postura ferma per lluitar per a mesures progressistes o obrir els principals debats.
QUAN TOCA FIXAR POSICICÓ EN QÜESTIONS DIFÍCILS, PODEM ES QUEDA SOL
Concretament, ha citat que a l'esquerra tots diuen que estan en contra de la guerra, per quan toca posicionar-se a l'hora de rebutjar l'enviament d'armes a Ucrana i exigir que s'aposti tot a la via diplomtica, "Podem es queda sol".
En conseqüncia, no només és necessari ampliar l'espai i compartir un programa, sinó que Podem estigui fort perqu aix és "condició de possibilitat de fer possible l'impossible" i "complir" el que prometen a la ciutadania.
També ha dit, després de confirmar que el lema de la campanya pel 28-M ser 'Valentia per transformar', que ha quedat clar que Podem ha "lluitat" dins del Govern central actuacions "ambicioses", com el topall al gas o el desplegament dels nous drets feministes.