BARCELONA 28 set. (EUROPA PRESS) -
El ple de Barcelona ha aprovat aquest divendres una proposició amb contingut de Declaració Institucional de BComú que proposa impulsar un decret-llei d'emergència que prorrogui automàticament per un any els contractes de lloguer que finalitzin abans de l'entrada en vigor de la Llei d'arrendaments urbans (LAU) anunciada pel Govern central, i que ha comptat amb el suport de tots els grups, excepte l'abstenció de Cs i el vot en contra del PP.
El text també reclama suspendre les finalitzacions o renovacions de contracte de lloguer en les quals l'arrendador pretengui incrementar la renda sense acord amb l'arrendatari i, durant el període de vigència de la pròrroga també quedaria prohibida la pujada de preus en les rendes de lloguer amb l'excepció del percentatge corresponent a l'IPC anual a la data de finalització del contracte d'origen.
Així mateix, la proposició demana ajornar els desnonaments per impagament del lloguer en cas d'habitatge habitual de persones que es troben en risc d'exclusió residencial i quan el propietari és un gran tenedor, així com la creació d'un grup de treball entre les diverses administracions sobre competències en matèria d'habitatge i fiscalitat associada a la propietat immobiliària.
El regidor d'Habitatge, Josep Maria Montaner, ha alertat que és urgent crear mesures mentre no es canvia el marc legislatiu per evitar que moltes famílies es vegin davant la impossibilitat de pagar el lloguer, i ha retret al PP el seu vot en contra: "El PP considera que l'habitatge és un negoci, i no un dret".
Jordi Martí (PDeCAT) ha demanat nous instruments per donar estabilitat a la famílies; la regidora d'ERC Montserrat Benedí ha insistit que és imprescindible un canvi de la LAU, mentre que Carmen Andrés (PSC) ha acceptat que la durada dels contractes, de tres anys, no permet que les famílies realitzin un "projecte de vida".
Koldo Blanco (Cs) ha convingut que els preus han pujat de forma "exagerada" en tres anys, i el regidor del PP Javier Mulleras ha reclamat a l'Ajuntament que assumeixi les seves competències i usi el seu pressupost per fer front al problema, mentre que Maria Rovira (CUP) ha demanat mediadors per assegurar que els pactes sobre els preus de lloguer es fan sense pressions sobre els inquilins.
"Hem d'utilitzar tots els mecanismes legislatius que estiguin al nostre abast. Cal reforçar la resposta en el lloguer assequible en tots els aspectes", ha expressat Gerard Ardanuy (Demòcrates), mentre que Joan Josep Puigcorbé ha celebrat la proposta.