MADRID, 10 Oct. (EUROPA PRESS)
L'expresident de Bankia Rodrigo Rato va treure un total de 16.300 euros del caixer utilitzant la seva 'targeta B' opaca al fisc durant els tres últims mesos que va ser al capdavant de l'entitat, segons es dedueix dels extractes bancaris que investiga el jutge de l'Audiència Nacional Fernando Andreu en una peça separada del 'cas Bankia', als quals ha tingut accés Europa Press.
La documentació revela que Rato va anar 17 vegades al caixer entre el 22 de febrer del 2012, mes en el qual van començar els rumors sobre la inestabilitat de l'entitat, i el 5 de maig d'aquest any, dos dies abans que es produís la seva dimissió com a president i la seva substitució per José Ignacio Goirigolzarri.
En 16 ocasions Rato va acudir al caixer per treure 1.000 euros i en una altra ocasió es va emportar 300 euros. Al febrer, quan el Govern espanyol va aprovar el decret sobre el sanejament dels actius immobiliaris al sector financer que va posar en dificultats a l'entitat, Rato va treure del caixer 4.000 euros, a raó de 1.000 euros que va extreure els dies 22, 23, 27 i 28.
Al març, quan es van aprovar els comptes de Bankia que presentaven uns beneficis de 309 milions d'euros, l'expresident va acudir cinc vegades al distribuïdor (els dies 2, 9, 11, 18 i 23) per obtenir 5.000 euros més. Al mes següent Rato va treure 300 euros del caixer el 2 d'abril i uns mil més, respectivament, els dies 4,5,6,12,22 i 24, per un import total d'uns 6.300 euros més. Finalment, el 5 de maig, dos dies abans de la seva dimissió, va utilitzar la seva 'targeta B' per treure uns mil euros més.
DESPESES EN DISCOTEQUES I BARS
Els extractes bancaris també posen en relleu que l'exvicepresident del Govern espanyol va carregar la seva 'targeta B' de Bankia un total de 1.849,23 euros entre els dies 23 i 26 de febrer del 2011 en quatre pagaments consecutius que apareixen consignats amb la referència 'clubs, sales de festes, pubs, discoteques i bars'. En concret, va realitzar quatre despeses de 463,20; 464,83; 461,39 i 459,81 euros, respectivament.
Aquests càrrecs es van produir durant els dies que es va anunciar que Bankia seria el nom del Sistema Institucional de Protecció (SIP) de Caja Madrid, Bancaja i les altres cinc caixes d'estalvis que van formar l'entitat, i es va produir el nomenament de 53 nous directius que van completar els llocs clau de la Direcció General de Negoci. Uns dies després, Rato va apel·lar a la necessitat que Bankia sortís a Borsa.
MÉS DE 3.500 EUROS EN BEGUDES ALCOHÒLIQUES
Entre les despeses de Rato, que va carregar 44.217,47 euros a la targeta de Caja Madrid i 54.837,12 euros a la de Bankia (que va tornar), es troben la compra de bitllets d'avió, instruments musicals o canals de televisió i el pagament a gasolineres, hotels, clubs de golf o restaurants com Casa Lucio, Diverxo i Embassy.
La despesa més alta es va produir el 27 de març del 2011, quan va destinar 3.547,19 euros a la compra de begudes alcohòliques. També va carregar l'11 de desembre del 2010 un total de 2.439 euros a la botiga d'antiguitats i objectes d'art Santarrufina, al centre de Madrid. A més, va gastar 2.086 euros el 4 de març del 2010 en l'agència de viatges Ski Àries, 1.598,50 el 24 de febrer del 2010 al Four Season Hotels i 1.204,75 euros el 8 d'agost del 2010 a la botiga Computers Computer Peripheral.
Rato també va utilitzar aquest mitjà de pagament per sufragar la compra, ja que en la documentació que obra a poder del jutge Andreu també consten despeses per import de 44,10 euros a Fruites Félix Vázquez (el 13 de març del 2010), 31,09 euros al Mercadona de Villarejo de Salvanés (el 24 de juliol del 2010) i 30,12 més a la carnisseria Somio (el 17 agost del 2010).