Publicat 25/4/2019 13:27:05 +02:00CET

Baleria i Naturgy redueixen les emissions contaminants amb el primer motor de gas natural en un ferri

Baleria i Naturgy redueixen emissions contaminants amb el primer motor de gas natural en un ferri
EUROPA PRESS

Lideren el projecte europeu CleanPort

BARCELONA, 25 abr. (EUROPA PRESS) -

Naturgy i Baleria han aconseguit reduir l'emissió de 1.300 tones de CO2, 20 tones d'xids de nitrogen, i han eliminat prcticament totes les partícules en suspensió perjudicials per a la salut mitjanant la installació d'un motor auxiliar de gas natural liquat en el ferri de passatgers de Baleria 'Abel Matutes'.

En la presentació aquest dijous de les conclusions d'aquesta prova pilot que s'ha implantat entre el juny del 2017 i l'octubre del 2018, els impulsors han assegurat que es tracta de la primera experincia d'xit a Espanya, i la presidenta del Port de Barcelona, Merc Conesa, ha explicat que s'havien fixat com a prioritat l'objectiu comú del "respecte a la qualitat de l'aire".

"Treballem en una política fiscal atractiva per a empreses i vaixells propulsats per gas natural liquat a través d'una taxa porturia" ha sostingut Conesa, que ha apuntat que aquesta prova pilot podr ser exemple per a altres companyies que vulguin comenar a fer servir energies netes, perqu a més és sostenible econmicament.

La iniciativa s'emmarca en el projecte CleanPort --que el seu objectiu és demostrar la viabilitat d'un sistema de generació d'energia alternatiu i net en l'mbit marítim--, i va néixer amb el lideratge de Baleria i Naturgy el 2014, quan miraven de definir una solució tecnolgica factible de generació d'energia auxiliar neta en parades i aproximacions al port.

En el projecte, cofinanat per la Unió Europea a través del programa CEF-Transport, hi participen els ports de Barcelona i les Balears i la Direcció General de la Marina Mercant.

UN NEGOCI SOSTENIBLE

El president de Baleria, Adolfo Utor, ha sostingut que preocupar-se pel medi ambient més que un cost "és una oportunitat" i ha apuntat que a més de dur-ho a terme per convicció i per deixar un planeta en bones condicions per a les properes generacions, també és un negoci sostenible perqu redueix els costos en relació amb els combustibles convencionals.

Ha anunciat que vist l'xit de la prova pilot la seva naviliera ja té dos vaixells a la seva flota navegant amb gas natural liquat, mentre que hi ha dues noves construccions en marxa així com treballen en la remotorització de cinc vaixells més perqu naveguin amb gas natural liquat.

Des de Naturgy, el director d'operacions, Vicente Gramuntell, ha assegurat que els resultats obtinguts relacionats amb la seguretat, l'eficincia, la reducció de les emissions, del soroll i del consum de combustible "han estat millors del que es previa".

"La nostra collaboració amb Baleria és una mostra més de la importncia de definir i dissenyar solucions tecnolgiques factibles i innovadores de generació d'energia auxiliar neta", ha ressaltat.

Tots dos directius del projecte han detallat, a més, que el cost de manteniment de la installació no ha registrat costos addicionals respecte als d'un sistema disel, i sí estalvis de combustibles i reduccions de les taxes porturies del vaixell en aplicar les bonificacions ambientals.

La secretria de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat, Marta Subir, ha concls la presentació apuntant que des de Catalunya no es compleix amb els límits que s'imposen de contaminació des de la Unió Europea, encara que ha destacat que durant la darrera dcada han millorat.

"Anem per bon camí tot i que encara no és una situació ptima", ha sostingut, i ha emplaat a treballar de manera conjunta per continuar amb les actuacions per a la millora de la qualitat de l'aire.