David Zorrakino - Europa Press
Va traslladar aquestes condicions a Isabel Rodríguez i li va demanar concrecions sobre el contingut de la reunió
BARCELONA, 9 març (EUROPA PRESS) -
El president de la Generalitat, Pere Aragons, ha condicionat aquest dimecres la seva assistncia a la Conferncia de Presidents de diumenge a La Palma al fet que s'arribi a acords per coordinar l'acolliment de refugiats ucranesos, pactar mesures en relació amb l'augment dels preus energtics i un fons per afrontar les despeses que suposar la guerra a Ucrana.
Ho ha dit en la sessió de control al president del ple del Parlament, en resposta al primer secretari del PSC, Salvador Illa, que li ha tornat a exigir que participi en aquesta Conferncia de Presidents si realment fa costat a Ucrana: "Si Catalunya est amb Ucrana vost s'ha d'asseure en la Conferncia de Presidents".
El líder socialista ha reclamat a Aragons que no posi "excuses" per no assistir a aquesta trobada, que ha comparat amb les que es van celebrar durant la pandmia i en les quals l'expresident de la Generalitat Quim Torra sí que va participar.
"M'est dient que la resta de presidents autonmics, el senyor Urkullu, el senyor Feijóo, el senyor Ximo Puig, la senyora Francina Armengol, no van a treballar a La Palma? M'est dient que s'hi van a fer fotos només? Que hi van de turisme?", ha qüestionat Illa.
Aragons ha replicat que s'obre a participar-hi si hi ha contingut, documents de treball i propostes d'acord per afrontar la situació a Ucrana, per ha advertit: "No anirem a una conferncia buida".
Ha defensat que si és per treballar i arribar a acords es planteja anar-hi, per no si només és per rebre informació que, a parer seu, poden rebre de la mateixa manera a través de les rodes de premsa del Govern central: "Si no sí que acaba sent una foto".
Així, ha fixat els acords que considera necessaris perqu la reunió sigui útil: en primer lloc, que es coordini l'acolliment de refugiats d'Ucrana perqu creu que no es pot fer de manera unilateral "per part de ningú"; en segon, mesures de suport per a empreses i famílies catalanes per l'augment dels preus energtics, i també que hi hagi un fons per fer front a les despeses que provoqui la guerra i l'acolliment de refugiats en l'mbit habitacional i educatiu, entre d'altres.
"Si aquestes qüestions estan sobre la taula, precisament pel carcter excepcional, podem valorar quina ha de ser la posició de Catalunya" en aquesta Conferncia de Presidents, ha resolt.
VA PARLAR AMB ISABEL RODRÍGUEZ
Fonts de Presidncia de la Generalitat han explicat que dimarts Aragons va parlar amb la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, li va traslladar aquestes condicions per assistir a la Conferncia de Presidents autonmics i li va demanar concretar el contingut de la reunió, ja que afirmen que la resposta va ser que es parlaria d'Ucrana sense detallar si hi hauria acords.
Aquestes fonts han assegurat que encara no han rebut el nou ordre del dia que ha d'incloure la situació d'Ucrana i han insistit que només es plantejaran que Aragons assisteixi a la trobada si veuen que ser "útil" i no si es limita a un intercanvi d'informació o que cada president autonmic exposi la seva posició sense que es materialitzin acords sobre l'acolliment de refugiats i les mesures per fer front a la inflació de l'energia.
BATET I JOVÉ
El president de Junts al Parlament, Albert Batet, ha alertat que "l'independentisme pateix una nova onada de repressió" després de la detenció de diverses persones per participar el 2019 en el tall de l'AP-7 a la Jonquera (Girona) organitzat per Tsunami Democrtic.
Aragons ha expressat la seva solidaritat amb aquestes persones i ha insistit en l'amnistia com la solució per posar fi "a la causa general contra l'independentisme" perqu, segons ell, significaria el reconeixement que s'ha actuat penalment en un conflicte polític.
De la seva banda, el president d'ERC a la cambra catalana, Josep Maria Jové, ha centrat la seva intervenció en el 8-M i ha apostat per impulsar una transformació "cap a la normalitat feminista".
El cap de l'executiu catal ha recalcat que el seu govern est comproms i treballa per avanar en la igualtat entre dones i homes, i ha defensat que el seu compromís feminista va més enll que hi hagi una Conselleria d'Igualtat i Feminismes: "Cada dia és 8 de mar".