Publicat 8/4/2019 11:31:22 +02:00CET

Aragons aposta per un turisme que ajudi a resoldre els "deures pendents" de l'economia

Aragons aposta per un turisme que ajudi a resoldre els "deures pendents" de
EUROPA PRESS

Considera que demonitzar la indústria seria un error: "No ens ha de fer por apostar pel turisme"

BARCELONA, 8 abr. (EUROPA PRESS) -

El conseller d'Economia i Hisenda de la Generalitat, Pere Aragons, ha apostat aquest dilluns per una transformació del turisme que ajudi a superar els deures pendents de l'economia catalana, per la qual cosa ha considerat un error demonitzar la indústria: "No ens ha de fer por apostar pel turisme".

Així ho ha expressat aquest dilluns en l'obertura de la primera edició del Summit Barcelona: Turisme de Qualitat vs. Massificació Turística, que se celebra al Caixaforum els dies 8 i 9 d'abril sota el títol 'Les grans ciutats del Mediterrani davant el fenomen turístic al segle XXI'.

SOCIALITZAR ELS BENEFICIS

Per a Aragons, desestacionalitzar la demanda, la diversificació de l'oferta i l'augment de la despesa dels turistes són els principals reptes que ha d'afrontar la indústria turística a Catalunya, així com socialitzar les rendes del turisme per resoldre els "deures pendents" que té l'economia malgrat el seu creixement.

"La transformació de la indústria turística també ens ha d'ajudar a superar-los, tenim encara un model econmic amb salaris baixos i massa precarietat i temporalitat", ha asseverat, i ha cridat a teixir una oferta turística de qualitat que estigui desestacionalitzada i que pensi en termes de futur.

Així, ha instat a socialitzar en bona part la rendes del turisme perqu Barcelona tregui tot el profit del turisme, cosa que permetr, en les seves paraules, tenir una ciutat amb més benestar, amb més oportunitats per a tothom i també perqu la societat doni suport a l'arribada del turisme "i per tant el legitimi".

Per augmentar en el nombre de turistes i millorar la qualitat del turisme ha assegurat que calen mesures concretes, com agilitar la tramitació dels visats, millorar la devolució d'IVA en les compres sense taxes, incrementar les connexions aries de llarg recorregut sense escales i complementar aspectes com reforar la seguretat ciutadana.

TURISME SOSTENIBLE

Per la seva banda, el regidor de Turisme, Comer i Mercats de l'Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom, ha recordat que la capital catalana va rebre el 2018 prop de 18 milions segons dades de Turisme de Barcelona, la qual cosa vol dir multiplicar per deu la població: "Un 40% dels turistes troba la ciutat massa plena. Una paradoxa".

Ha asseverat que la realitat de Barcelona és una realitat de massificació, cosa que ha assenyalat que han d'abordar des de l'Ajuntament i ser capaos de "transformar la política turística des d'una simple promoció turística d'un moment d'xit a una política molt més complexa" perqu tingui més valor afegit, s'incrementi el benefici i es redistribueixi.

Ha fet una crida a reflexionar sobre qu deixa el turisme a la ciutat, com interactua amb l'activitat econmica i com és capa que aquest turisme arreli i s'interrelacioni amb l'economia local i la potenci: "Que l'atracció tingui la capacitat que nostres ciutats avancin amb una prosperitat més amigable i confortable".

El president del comit organitzador de Summit Barcelona, Jordi Alberich, ha explicat que l'objectiu del congrés és afavorir el trasps d'un turisme massificat a un de sostenible de més qualitat, tant a Barcelona com en altres ciutats europees, amb tots els actors implicats: les ciutats, les rees metropolitanes, els gestors de serveis, les operadors de ferrocarrils i les entitats financeres, entre d'altres.

LA CIUTATS, POL D'ATRACCIÓ

"Creiem que est canviant moltíssim el món turístic. Fins fa pocs anys, una dcada, hi havia pocs receptors de turisme i pocs pasos emissors de turisme: "Comencem una nova competncia al món, ha augmentat el nombre de receptors i emissors, tenim molt, per no tenim res garantit", ha raonat, i ha remarcat que la competncia ja és global.

El director executiu de l'Organització Mundial del Turisme (Unwto), Manuel Butler, ha assegurat que el segle XXI és el segle de poder polític de les ciutats, amb cada vegada més població i arribada d'un turisme urb.

"No hem de demonitzar el turisme, hem de maximitzar-ne els beneficis i reduir-ne l'impacte. Hem de gestionar intelligentment els grups turístics", ha assegurat, davant els reptes que planteja el turisme urb, el qual té un gran potencial per a les ciutats i el seus habitants, en les seves paraules.