Publicat 8/4/2019 11:31:22CET

Aragonès aposta per un turisme que ajudi a resoldre els "deures pendents" de l'economia

EUROPA PRESS

Considera que demonitzar la indústria seria un error: "No ens ha de fer por apostar pel turisme"

BARCELONA, 8 Abr. (EUROPA PRESS) -

El conseller d'Economia i Hisenda de la Generalitat, Pere Aragonès, ha apostat aquest dilluns per una transformació del turisme que ajudi a superar els deures pendents de l'economia catalana, per la qual cosa ha considerat un error demonitzar la indústria: "No ens ha de fer por apostar pel turisme".

Així ho ha expressat aquest dilluns en l'obertura de la primera edició del Summit Barcelona: Turisme de Qualitat vs. Massificació Turística, que se celebra al Caixaforum els dies 8 i 9 d'abril sota el títol 'Les grans ciutats del Mediterrani davant el fenomen turístic al segle XXI'.

SOCIALITZAR ELS BENEFICIS

Per a Aragonès, desestacionalitzar la demanda, la diversificació de l'oferta i l'augment de la despesa dels turistes són els principals reptes que ha d'afrontar la indústria turística a Catalunya, així com socialitzar les rendes del turisme per resoldre els "deures pendents" que té l'economia malgrat el seu creixement.

"La transformació de la indústria turística també ens ha d'ajudar a superar-los, tenim encara un model econòmic amb salaris baixos i massa precarietat i temporalitat", ha asseverat, i ha cridat a teixir una oferta turística de qualitat que estigui desestacionalitzada i que pensi en termes de futur.

Així, ha instat a socialitzar en bona part la rendes del turisme perquè Barcelona tregui tot el profit del turisme, cosa que permetrà, en les seves paraules, tenir una ciutat amb més benestar, amb més oportunitats per a tothom i també perquè la societat doni suport a l'arribada del turisme "i per tant el legitimi".

Per augmentar en el nombre de turistes i millorar la qualitat del turisme ha assegurat que calen mesures concretes, com agilitar la tramitació dels visats, millorar la devolució d'IVA en les compres sense taxes, incrementar les connexions aèries de llarg recorregut sense escales i complementar aspectes com reforçar la seguretat ciutadana.

TURISME SOSTENIBLE

Per la seva banda, el regidor de Turisme, Comerç i Mercats de l'Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom, ha recordat que la capital catalana va rebre el 2018 prop de 18 milions segons dades de Turisme de Barcelona, la qual cosa vol dir multiplicar per deu la població: "Un 40% dels turistes troba la ciutat massa plena. Una paradoxa".

Ha asseverat que la realitat de Barcelona és una realitat de massificació, cosa que ha assenyalat que han d'abordar des de l'Ajuntament i ser capaços de "transformar la política turística des d'una simple promoció turística d'un moment d'èxit a una política molt més complexa" perquè tingui més valor afegit, s'incrementi el benefici i es redistribueixi.

Ha fet una crida a reflexionar sobre què deixa el turisme a la ciutat, com interactua amb l'activitat econòmica i com és capaç que aquest turisme arreli i s'interrelacioni amb l'economia local i la potenciï: "Que l'atracció tingui la capacitat que nostres ciutats avancin amb una prosperitat més amigable i confortable".

El president del comitè organitzador de Summit Barcelona, Jordi Alberich, ha explicat que l'objectiu del congrés és afavorir el traspàs d'un turisme massificat a un de sostenible de més qualitat, tant a Barcelona com en altres ciutats europees, amb tots els actors implicats: les ciutats, les àrees metropolitanes, els gestors de serveis, les operadors de ferrocarrils i les entitats financeres, entre d'altres.

LA CIUTATS, POL D'ATRACCIÓ

"Creiem que està canviant moltíssim el món turístic. Fins fa pocs anys, una dècada, hi havia pocs receptors de turisme i pocs països emissors de turisme: "Comencem una nova competència al món, ha augmentat el nombre de receptors i emissors, tenim molt, però no tenim res garantit", ha raonat, i ha remarcat que la competència ja és global.

El director executiu de l'Organització Mundial del Turisme (Unwto), Manuel Butler, ha assegurat que el segle XXI és el segle de poder polític de les ciutats, amb cada vegada més població i arribada d'un turisme urbà.

"No hem de demonitzar el turisme, hem de maximitzar-ne els beneficis i reduir-ne l'impacte. Hem de gestionar intel·ligentment els grups turístics", ha assegurat, davant els reptes que planteja el turisme urbà, el qual té un gran potencial per a les ciutats i el seus habitants, en les seves paraules.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.